מתבגרים מכורים – סימנים שלא תרצו להתעלם מהם

ילד או מתבגר הסובל ממצוקה נפשית, תחושת ערך עצמי נמוך, תסכול כתוצאה מקשיים לימודיים ותחושת חוסר שייכות חברתית, יחפש להכהות את כאבו הפנימי.

למה כהורים עלינו לשים לב:.

1.התדרדרות בלימודים, ירידה ברמת הציונים
כתוצאה מהתדרדרות בלימודים והרגשת כישלון המתבגר עלול להתחבר לשוליים של החברה
לפעמים ילדים שמרגישים שהם לא מצליחים בלימודים (לפעמים כתוצאה מלקויות למידה או בעיות קשב וריכוז לא מאובחנות) מתמקדים בפן החברתי. מכיוון שילדים שמצליחים בלימודים ועסוקים בללמוד מן הסתם פחות פנויים להקדיש לעניינים חברתיים, יפנה הילד למצוא לו חברה שהלמודים אינם בראש סולם העדיפויות שלה. בין ילדים אלו יהיו ילדים שנפגעו מינית או עברו\עוברים אלימות במשפחה, ילדים מבתים הרוסים או שמתמודדים עם חולי במשפחה או שכול. עם ילדים אלה מתחילים בהברזה מהלימודים למפגשים חברתיים, יש ילדים שמביאים למפגשים סמים ואלכוהול.
2. הסתגרות ובדידות – הילד מפסיק להיות בקשר עם בני גילו ומפסיק לתקשר עם בני המשפחה
יש ילדים שקשה להם להתחבר לחברה, למרות שהם יכולים להיות בהחלט מוצלחים בלימודים. עדיין הם במצוקה. על אחת כמה וכמה אם הם גם לא מצליחים בלימודים, מה שגורם להם לפנות לפתרונות אחרים שלא מצריכים השקעה חברתית. הפעולות האלה כוללות הסתגרות לזמן ארוך לבד בחדר, ועיסוק בפעילויות כגון: ישיבה מתמשכת מול מסך, משחקי מחשב, פורנו, אתרי הימורים וכן הלאה. בנוסף, אכילת יתר או שתיית אלכוהול בבדידות גם נכנסים לקטגורייה של פעילות שהיא חלק מהסתגרות.
3. התפרצויות זעם
לכל מתבגר יש מצבים של התפרצות זעם, כעסים על ההורים, המורים, החברים… הם מבטאים את עצמם לעיתים בצורה חצופה ולא מכבדת, יש להם התנגדות לחוקים ולהצבת גבולות. כל זה מאפשר להם לבנות את האישיות שלהם כחלק נפרד מהוריהם . אבל כשהתפרצויות הזעם והכעסים יוצאים מכלל שליטה, אנחנו רואים זאת כסימן המצביע על מצוקה נפשיים מעבר לקשיים הרגילים העוברים על כל מתבגר. ילד מתבגר במצוקה יכול להיות אלים מול הוריו ואחיו, הוא יכול להסתבך עם החוק, לגנוב, להפר את הסדר, ולא להתייחס כלל לחוקים ולגבולות של הבית בית הספר, והחברה.
4. המצטיינת המרוחקת\מנותקת
הנערה שכביכול היא הנערה המושלמת, מצטיינת בלימודים, עוזרת בבית , עושה כל מה שמבקשים ממנה, אבל יש חלק שלם של החיים שלה שההורים לא יודעים עליו כלום היא ילדה עם הרבה סודות. יש לשים לב, שכאשר שואלים אותה שאלות היא מתחמק מלענות, היא נעדרת לעיתים קרובות לילות שלמים בטענה כי היא ישנה אצל חברה נמנעת מלשהות במחיצת הוריה ולא נמצא כללית הרבה בבית. במצבים קיצוניים, הנערה הזו נמצאת במערכות יחסים עם גברים פוגעים, וגם פוגעת בעצמה פיזית על ידי הרעבה או אכילת יתר, חותכת את עצמה במקומות נסתרים, הולכת עם שרוול ארוך כדי שלא יראו.