גורמי סיכון להתמכרות למין באינטרנט

הנחת היסוד שמובילה אותנו כאשר אנו ניגשים לטיפול במכור או במכורה למין, לאינטרנט, לאוכל או להימורים, היא שההתמכרות אינה נובעת ישירות מהצורך העז של המכור\ה לסיפוק מיני, לטעם האוכל בפה או לאדרנלין שבהימורים. המכור (הכתיבה בלשון זכר, אך הכוונה לשני המינים) משתמש במין, באוכל או בסיפוקים אחרים כדי לטשטש מצוקה נפשית כלשהי, אך בשלב מסוים התרגשות זו הופכת להתמכרות ומהווה בעיה בפני עצמה.

אנשים המכורים למין באינטרנט דרך אתרי פורנו, צ'אטים או סרטונים אינם שונים ממכורים אחרים. מדובר באנשים שנמצאים במצוקה והסיפוק או הגירוי המיני שהם חשים בגלישה באינטרנט מסייעים להם, לכאורה, להתגבר עליה. אך מה יש ברשת האינטרנט שמעלה את הסיכון להתמכרות ומשמש "מלכודת" עבור מכורים?

טריפל A

במחקרו מ-1998, החוקר אל קופר* זיהה שלושה גורמים עיקריים שמובילים להתמכרות למין אינטרנטי, אותם הוא מכנה Triple A Engine. הגורמים הם זמינות (Accessibility), נגישות (Affordability) ואנונימיות (Anonymity). זמינות – משום שהאינטרנט קיים כמעט בכל בית והוא רווי באתרי פורנו הפעילים בכל זמן, נגישות – משום שלהבדיל מאלכוהול או סמים, למשל, מין באינטרנט מצוי בחינם או במחירים נמוכים ואנונימיות – משום שהמרחב האינטרנטי מאפשר למשתמשים בו לשמור את זהותם האמיתית סודית ונפרדת (או לפחות כך רובנו מאמינים).

מודל ה-ACE

קבוצת חוקרים נוספת** פיתחה את המנגנון שתיאר קופר וכינתה אותו The ACE model. מודל זה בנוי על ראשי התיבות של המילים Anonymity, Convenience, Escape – שמשמעותן אנונימיות, נוחות ובריחה. על פי שני המודלים האלו, ניתן להבין מה הם הגורמים שמושכים את המכורים דווקא לאינטרנט, ומדוע האינטרנט כל כך "נח" עבורם. עבור המכורים, זהו מקום אליו הם יכולים לברוח מבעיותיהם ומהתחושות המלוות אותם ביומיום ולהחליפן בתחושת של ריגוש, אטרקטיביות, תשוקה ועוד.

בדיוק כמו לאחר שתיית אלכוהול או שימוש בסמים, הריגוש והסיפוק המיני שמוצא המכור באינטרנט מקהים את בעיות היומיום. הריגוש המיני הופך להיות שביל הבריחה האולטימטיבי והמכור מייצר בו תלות, תלות שמוסיפה על המצוקה הנפשית שכבר קיימת אצל המכור.

 

 

 

*Cooper, A. (1998). Sexuality and the Internet: Surfing into the new millennium. CyberPsychology &Behavior, 1, 187-193.

**Young, K., Cooper, A., Griffin-Shelley, E., O’Mara, J., & Buchanan, J. (2000). Cybersex and infidelity online: Implications for evaluation and treatment. Sexual Addiction and Compulsivity, 7(1), 59-74.