מכור למין – סיפור אישי של גבר

מאיר הוא גבר דתי לאומי בן 39 אב לשלושה ילדים בני 14, 12, 7 נשוי לענת בת 38 מנהלת פרוייקטים בחברת תרופות. הוא מורה למתמטיקה בישיבה תיכונית ונחשב לאחד המורים המוצלחים ביותר בבית הספר. הוא מתנדב בארגון חברתי ידוע וחובש מצטיין בצבא שעושה מילואים כל שנה בחופשת הקיץ.

 

טיפול זוגי בעקבות התמכרות

הזוג הגיע ל"מרכז קשרים" לטיפול זוגי בעקבות התמכרות למין של מאיר.

ענת התלוננה לרב על בגידה מתמשכת של בעלה בה. היא ספרה כי לפני מספר חודשים מאיר התחיל לחזור הביתה מאוחר בלילה דבר שעורר את חשדה. חברתה סיפרה לה שראתה את בעלה בבית מלון בליווי אישה אחרת, ענת נפגעה מאוד וביקשה להתגרש. מאיר התחנן לתת לו עוד הזדמנות והזוג הגיעו ל"מרכז קשרים" לטיפול זוגי.  מהר מאוד התברר שהבעיה היא לא זוגית, אלא שמאיר מכור למין.

 

מאיר סיפר שהוא נכנס לאתרים פורנוגרפיים כל יום בעבודה, מאונן בכפייתיות ושוכב עם נשים בעיקר נשואות אחת לשבוע. הוא טען שאם ענת הייתה נענית לצרכיו המיניים, לא היה מגיע לאן שהגיע. הוא גם הסביר שלמרות שהוא אוהב את אשתו מאוד, הוא היה רוצה שיהיה לה חזה גדול יותר ורגליים רזות יותר.

 

מאיר סיפר כי נכנס ללחץ כאשר יום אחד עם שובו הביתה אשתו ספרה לו שהיא תפסה את בנם בן ה- 14 צופה בפורנוגרפיה. הוא לא ידע מה לעשות, שכן מי הוא שיגיד לבן לא לעשות כאלה דברים? הוא היה בהלם מהמצב מכיוון שהיה בטוח שלילדיו אין מושג מכלום.

 

מאיר סיפר שהוא מעולם לא דיבר עם אף אחד על הבעיה שלו, והיו ימים שהמצוקה הנפשית הייתה כה קשה שהוא התחיל לחשוב על התאבדות.

 

התהליך הטיפולי

מאיר החל בטיפול פרטני מעמיק עם עובד סוציאלי. הוא סרב להשתלב בקבוצה טיפולית מחשש לחשיפה העלולה לפגוע בו ובמשפחתו.

 

בתחילת הטיפול מאיר טען כי הגיע לטיפול רק מכיוון שאשתו שלחה אותו, ובשל אהבתו כלפיה והרצון לשקם את הקשר הסכים לבוא. הוא חזר וטען שכל הגברים עושים את זה, שהוא נורמלי לחלוטין ושהיא "עושה פיל מזבוב".  הוא לא ראה במצב הזה בעיה חוץ מסיכון נישואיו והחשש שיגלו את הדבר בעבודה, ואז יאבד את עבודתו.

 

עם הזמן הוא התחיל להבין שאכן יש לו בעיה הרבה יותר עמוקה, וכי הוא השתמש במין כפתרון למצוקה נפשית. הוא החל לשתף ברגשות האשמה ובקונפליקט החריף שחש עם מעשיו מול העולם הדתי בו הוא חי ואשר אוסר התנהגות כזו. הוא ידע שכגבר דתי שומר מצוות אסור לו לשכב עם נשים, ובמיוחד לא עם נשים נשואות, זאת עשה כדי לא להסתבך בקשר רגשי עימן. הוא סיפר כי לאחר כל מפגש כזה, הוא הרגיש נורא והתפלל וביקש כח להפסיק, אך כלום לא עזר לו.

 

הוא הרגיש שהצפייה בפורנוגרפיה והאוננות האובססיבית שלו מקלקלת לו את הנשמה. באמצע תפילה מצא את עצמו מדמיין את הדמויות שראה יומיים קודם בסרטים. הוא חש דחיה מעצמו על כך שעבר על איסורים חמורים. אך למרות שאמר לעצמו שיפסיק, לא הצליח להפסיק לא את ההתנהגות ולא את המחשבות האובססיביות שהיו לו. הוא נגעל מעצמו.

 

בנוסף לכך, כמורה בתיכון ישיבתי הוא אמור להיות דוגמא ומופת לתלמידיו. היה לו קשה במיוחד כאשר אחד הבנים פנה אליו בשיחה והביע קושי בכך שהוא מדי פעם מאונן. הוא מצא את עצמו מדבר דבר אחד, אך בליבו מתבייש מהחוסר כנות והמסכה השקרית שחבש על עצמו.

 

לאחר פרק זמן,  הצטרף לקבוצה טיפולית של מכורים למין שהפכו למקור תמיכה חשוב עבורו בתהליך השינוי בשיטת 12 הצעדים ובליווי מכור למין נקי.

 

בתהליך הוא הבין שפנה לפורנוגרפיה כדי לכסות על ריקנות פנימית. הוא ראה שעל אף היותו אדם אהוב שכולם פונים אליו ומתייעצים איתו, אין לו אף חבר אחד קרוב והוא לא פונה לאף אחד לעזרה. הדבר הקשה ביותר עבורו בטיפול היה לדבר על רגשותיו, והוא למד לזהות אותם ולחלוק אותם עם אחרים.

 

הוא התחיל להבין שחוסר העניין של אשתו בקשר המיני ביניהם היה קשור לכך שבהרבה מובנים הוא השתמש בה כאוביייקט מיני ולא התחבר אליה רגשית. עם הזמן הוא למד להפריד בין הקשר האינטימי שלו עימה להתמכרותו למין, והמצב ביניהם השתפר בהרבה.

 

אשתו ענת הצטרפה לקבוצה טיפולית של נשות מכורים והתחילה בשיחות עם מדריכה שהיא אשת מכור שעברה את התהליך בעצמה. המדריכה הייתה אוזן קשבת למצוקות של ענת שכללו רגשות אשמה בהם תהתה אילו הייתה מתחשבת יותר בבעלה והייתה נענית לבקשותיו, האם המצב היה מתדרדר כפי שהתדרדר. המטפלת  הסבירה לה שהתנהגותו של בעלה נובעת מהתמכרותו למין והיא שמביאה אותו למעשים הללו ולא חוסר ההתחשבות שלה בצרכיו המיניים או מבנה גופה.

 

עם הזמן ענת הבינה שגם לה היה חלק בהידרדרות היחסים וכי הביקורתיות והשליטה הקשה שלה כלפי מאיר  גרמו לו לחוש דחוי ולא חיוני וכי למעשה אין לו מקום בבית. היא הבינה מהיכן נובעת התנהגותה זו והחלה לטפל בעצמה באופן מעמיק.