התמכרות למין

התמכרות למין – סימניה ואפיוניה

 

מאת: שרון אלקינס, MSW, 2009

 

 

מבוא

 

בשנים האחרונות הפך טיפול בהתמכרויות להיות דבר מקובל בחברה.  בארץ קיימות מספר לא קטן של קהילות טיפול בהתמכרויות וביניהן קהילות המטפלות באוכלוסיות מוגדרות. בין היתר, ניתן למצוא קהילה טיפולית לערבים מכורים, קהילה טיפולית למכורות עם ילדים, קהילה טיפולית לחולי נפש מכורים ואף קהילה טיפולית למכורים דתיים. בקהילות אלו מטפלים במכורים לאלכוהול, סמים והימורים.  קיימות גם בערים ובישובים יחידות לטיפול בהתמכרות ומרכזי יום.  כל המוסדות המטפלים בהתמכרות לאלכוהול, סמים והימורים פועלים תחת פיקוח של משרד הרווחה. אך מה בנוגע להתמכרויות אחרות? לאן הולך אדם המכור לאוכל, מחשבים או מין?  משרד הרווחה איננו מאפשר לקהילות טיפול בהתמכרויות או ליחידות טיפול בהתמכרויות, לטפל באנשים אלו אלא אם כן ההתמכרות העיקרית שלהם היא לסמים, לאלכוהול או להימורים. אצל המכורים למין המצב קשה במיוחד. התייחסותה של החברה למכורים למין ככלל היא שלילית במיוחד על אחת כמה וכמה בקרב נשים המכורות למין או בקרב החברה הדתית או החרדית. במקרים רבים החברה מתייחסת למכורים למין כסוטים ועבריינים למרות שרוב מכורי המין לא ביצעו שום עבירה ומקיימים יחסים רק עם מבוגרים ובהסכמתם המלאה. התמכרות למין, כמו כל התמכרות אחרת, היא תופעה חברתית רחבה. מכורים למין יכולים להיות בני 18 וגם בני 60, מרמה סוציו-אקונומית נמוכה או גבוהה, חילוניים, דתיים וחרדים, נשים או גברים כאחד. במאמר זה אגדיר מהי התמכרות למין, אתן אפיונים מרכזיים למכור למין אציג שלשה מקרים בהם טיפלתי ואתן דוגמאות להתערבויות טיפוליות.

 

התמכרות למין – הגדרה ואפיונים

התמכרות למין היא התנהגות מינית בלתי נשלטת הממשיכה למרות תוצאותיה השליליות הפוגעות בצורה משמעותית באיכות חייו של האדם ועל אף רצונו להפסיק התנהגות זו (גודמן, 2001(.  המכור (על אף שכתוב מכור בלשון זכר הכוונה לזכר ולנקבה כאחד) למין עסוק באופן אובססיבי בכל הקשור למין (Shneider et al ,2001). הוא עסוק בתכנון המפגש הבא, הוא נזכר במפגשים הקודמים והוא מפנטז על קשרים אפשריים. במקרים רבים המכור מאונן בכפייתיות ו/או מבלה שעות רבות כל יום בגלישה באתרים פורנוגראפיים או בצ'טים הקשורים למין.

 

 

 

 

אפיונים של האדם המכור למין הם כמו אלה של כל מכור:

  • ערך עצמי נמוך
  • התנהגות נרקיסיסטית
  •  רציונליזציה של ההתנהגות
  •  הכחשה שקיימת בעיה
  •  צורך בשליטה באחרים ותלות יתר.

 

עם הזמן, המכור מאבד את שליטתו על חייו וההתמכרות הופכת להיות מרכז עולמו. מכיוון שההתמכרות משמשת כדרך לברוח מכאב רגשי (גודמן, 2001), אפיון מרכזי למכור הוא אפקט שטוח (חוסר יכולת להתחבר לרגש). מכורים למין מספרים שהרגש היחיד שהם מרגישים הוא האופוריה לקראת הקשר המיני ושהתכנון של המפגש נותן להם יותר הנאה מאשר המפגש עצמו.  כאשר המכור למין לא עסוק בהתמכרותו הוא מרגיש בדידות, שעמום ולעיתים זעם. יש לו נטייה לדיכאון, לרגשי אשם, ולבושה על ההתנהגות המינית המופרעת שלו  (Gold & Heffner, 1998).

 

הצגת שלשה מקרים של מכורים למין

בכדי לשמור על פרטיותם של המטופלים שמותיהם ופרטיהם המזהים שונו.

מזל

מזל היא אישה חרדית בת 30, נשואה לאברך ואם לארבעה ילדים.  היא נולדה בירושלים למשפחה ספרדית חרדית . מזל היא בת זקונים ולה 4 אחים ואחות אחת . למרות שהמשפחה ספרדית, אביה התעקש לגור באזור אשכנזי בעיר ולשלוח את ילדיו לבתי ספר אשכנזיים. מזל למדה בבית יעקב עד סוף התיכון. היא התחילה ללמוד בסמינר למורים, אך לא הצליחה לסיים את השנה הראשונה. היא עזבה את הסמינר והחלה לעבוד כפקידה בחברה חרדית להסעות. בגיל 20 התחתנה עם ציון, בחור ישיבה ממוצא אשכנזי, והזוג המשיך לגור בירושלים בדירה צנועה הקרובה לישיבתו של ציון. מזל התחילה טיפול אצלי לפני כחמש שנים כאשר היו לה כבר שלשה ילדים בגילאים 4, 3 ושנה. היא הגיעה בעקבות קשיים עם גידול הילדים וביקשה הנחייה. לאחר כמה מפגשים התברר לי שמזל זקוקה ליותר מהנחיית הורות.  בזהירות ובהיסוס מזל סיפרה לי שמספר חודשים לאחר לידתה השנייה היא התחילה להרגיש בדידות קשה ודכדוך. הקשר בינה ובין בעלה היה רופף. ציון בילה שעות רבות בכולל וכאשר הזוג היו ביחד הם דיברו לרוב על הילדים ועניני הבית. מזל ניסתה ליצור קשרים עם נשות הכולל אך הרגישה שונה מהן.  היא הסבירה שלמרות שהוריה גרו בסביבה אשכנזית מאז שהם התחתנו, כל האחים הרגישו שונים מהילדים האחרים בשכונה.  היא התביישה במוצאה הספרדי ולא הזמינה ילדות הביתה מרוב בושה.  מזל התחילה לחפש דרך לצאת ממצוקתה. בעבודה היא חיפשה במחשב אתרים לנשים חרדיות שצריכות עזרה.  בסופו של דבר היא השיגה טלפון של ארגון חרדי שעוזר לנשים בדיכאון.  היא התקשרה למספר ולאחר שהסבירה את מצבה, קיבלה טלפון של רב. כך התחיל קשר בינה לבין "הרב מאיר". בתחילה רק דיברו בטלפון. מזל סיפרה לו על הבדידות והדכדוך והוא הקשיב. היא אמרה שהשיחות מאוד עזרו לה והיא מצאה את עצמה מחכה לשעה שהיא תתקשר לרב מאיר. לאחר כארבע שיחות הרב מאיר הציע שייפגשו. תחילה, הם ישבו ברכבו של הרב ודיברו. הרב מאיר נראה כרב לכל דבר. מזל לא חשבה לרגע שהקשר ביניהם לא היה בסדר. הוא הציע לה איך לרצות את בעלה ואמר לה שהוא מבין שחסר לה אהבה. בסופו של דבר השניים התחילו לגעת אחד בשנייה ולמרות שלא קיימו יחסים מלאים היה ביניהם קשר פיזי מורחב. לאחר כמה פעמים אמר לה הרב מאיר שהוא חושב שכדאי שלא ייפגשו יותר. מזל קיבלה את זה מאוד קשה שהקשר נותק, אבל היא הבינה שמה שקרה ביניהם לא היה בסדר והתחילה להרגיש רגשי אשמה. לאחר מכן הדרך הייתה קצרה לעוד מפגשים עם עוד גברים. כאשר מזל התחילה טיפול אצלי היא כבר קיימה קשרים מיניים (תמיד נזהרה לא לקיים משגל) עם 4 גברים שונים, שלשה מהם חרדים. היא אמרה לי שהיא מאוד רוצה להפסיק אך לא מצליחה לשלוט בעצמה. הסוד הזה שהיא שומרת מכולם קשה משאת והיא שמחה שסוף סוף היא תוכל לקבל עזרה.

 

שלום

שלום הוא בן 35, דתי לאומי נשוי, ואב לשלשה ילדים. הוא מורה למתמטיקה בישיבה תיכונית ונחשב לאחד המורים המוצלחים ביותר בבית הספר. הוא מתנדב במשטרת התנועה וחובש מצטיין בצבא שעושה מילואים כל שנה בחופשת הקיץ. הוא הגיע לטיפול דרך הפנייה של עמותה העוזרת למשפחות דתיות במצוקה. אשתו של שלום התלוננה לרב על תוקפנות של בעלה שהגיע בסופו של דבר לאלימות פיזית (הוא נתן לה סטירה לאחר שהוא עבר התקף זעם).  מכיוון שאיננו מטפלים בשני בני הזוג יחד כאשר קיימת אלימות ביניהם (במצבים אלו האישה לא חופשייה לדבר בטיפול מרוב פחד מבעלה), הוחלט לטפל רק בשלום.  אשתו הופנתה לטיפול במקום אחר. אחרי כחמישה מפגשים שלום סיפר שהוא הולך פעמיים בשבוע למכוני עיסוי ומקיים יחסי מין עם הנשים.  בנוסף, הוא מרבה להיכנס לאתרים פורנוגרפיים ומאונן בכפייתיות.  הוא התחיל להיכנס ללחץ כאשר הבן המתבגר שאל את אביו למה בהיסטוריה של השימוש במחשב מופיעים אתרים פורנוגראפיים.  שלום סיפר שהוא מעולם לא דיבר עם אף אחד על הבעיה הזאת, אך כאשר המצוקה הנפשית הייתה כה קשה שהוא התחיל לחשוב על התאבדות, הוא החליט לשתף ולבקש עזרה.

 

מאיר

מאיר הוא גבר בן 25, חילוני, נשוי שנתיים. ענת, אשתו, מספרת שמאיר הוא בעל מסור, אכפתי ואוהב (פעמים רבות בן/בת הזוג הוא זה שלוחץ על הפונה לפנות לעזרה ומלווה את הפונה במפגש הראשון) . מאיר בעל תואר שני במנהל עסקים ועובד בחברה גדולה בתל אביב.  ענת סיפרה שמכיוון שבעלה עובד שעות ארוכות היא התרגלה שהוא לא נמצא בבית בשעות הערב. אך לפני כמה חודשים כאשר מאיר התחיל לבוא הביתה באמצע הלילה, ענת התחילה לחשוד בו. כאשר חברה סיפרה לה שהיא ראתה את מאיר בבית מלון בליווי אישה אחרת, ענת נפגעה מאוד וביקשה להתגרש. מאיר התחנן לתת לו עוד הזדמנות והזוג הגיעו אלי לטיפול זוגי.  מהר מאוד התברר שהבעיה היא לא זוגית אלא שמאיר מכור למין. המטפלת ביקשה לראות את בני הזוג בנפרד וכאשר נפגשה עם מאיר הוא סיפר שהוא נכנס לאתרים פורנוגרפיים כל יום בעבודה ומבלה עם אישה אחרת כל שבוע. הוא סיפר שהבעיה התחילה כאשר ענת סירבה לצרף עוד אישה לקשר המיני ביניהם. הוא טען שאם היא הייתה נענית לצרכיו, לא היה מגיע לאן שהגיע. הוא גם הסביר שלמרות שהוא אוהב את אשתו מאוד הוא היה רוצה שיהיה לה חזה גדול יותר ורגליים רזות יותר.  בשיחה עם ענת היה ניכר שלמרות שענת עדיין הייתה פגועה היא גם הרגישה רגשי אשם. היא תהתה אילו הייתה מתחשבת יותר בבעלה, האם המצב היה מתדרדר כפי שהתדרדר. המטפלת הסבירה לענת שאין לה שום חלק בהתנהגותו של בעלה. ההתמכרות שלו למין היא שמביאה אותו למעשים האלו ולא חוסר ההתחשבות שלה בצרכיו המיניים.

 

הטיפול:

 

הטיפול שלנו משלב שתי גישות פסיכולוגיות מרכזיות, הגישה של אלפרד אדלר (Adler, 1938) שביסס את התיאוריה הפסיכולוגית שלו על ההנחה שאדם הוא יצור חברתי וגישתו של קארל רוג'רס שמתייחסת לחוויית המטופל בטיפול בכובד רב. רוג'רס (Rogers, 1961) הוא טוען שכדי לבצע שינוי וצמיחה המטופל צריך תנאים בסיסיים בטיפול. אם תנאים אלו קיימים האדם ימצא בתוכו את הכוחות לבצע שינוי וצמיחה.

לפי אדלר, מטרת העל של כל אדם היא להשתייך. למרות שאדלר היה בן זמנו של פרויד וגם למד פסיכו-אנליזה, הוא חלק על תיאוריות של פרויד בתוקפנות (ראה Adler, 1938, עמי 51 ו-214). אדלר פיתח את הגישה שלו (Individual Psychology) אשר משלבת בין תיאוריה דינמית לבין תיאוריה קוגנטיבית. מצד אחד, אדלר אומר שאנו מושפעים מיחסי אובייקט בשנים הראשונות של חיינו אך מצד שני, הוא טוען שכל אדם בוחר לעצמו איך להתייחס למציאות. הגישה שלו היא לא דטרמיניסטית כמו של פרויד המדבר על דחפים בלתי נשלטים. הגישה של אדלר היא גישה אופטימית הרואה את האדם, לא כמוצר או כקורבן של דחפים בלתי נשלטים, אלא כיצורהבוחר התנהגות לפי מטרותיו (הררי, 1994). בגישה שלו, אדלר שם דגש על הסובייקטיביות של עולם. הוא טוען שכל אירוע אובייקטיבי יכול להיות מפורש בדרכים שונות, לפי ההיגיון הפנימי של כל אדם. פירוש האירוע הוא זה שקובע, בסופו של דבר, את ההתנהגות של האדם. הררי (הררי, 1994) נותן לנו דרך לזכור את הרעיון הזה בקלות:

א.פ.ר.תאירוע, פירוש, רגש, תגובה. כאשר אדם חווה אירוע הוא מפרש אותו לפי ההיגיון הפנימי שלו. כתוצאה מהפירוש הוא חש רגש וכתוצאה מהרגש הוא פועל (מגיב). לפי הגישה של אדלר, אם האדם משנה את פירושו על אירועי החיים הרגש והתגובה משתנים באופן אוטומטי. ולכן, סוד הטיפול בהתנהגות אנטי-חברתית הוא לגלות את הפירוש המעוות ולשנותו, וכתוצאה מכך ההתנהגות האנטי-חברתית תשתנה בהתאם. לפי אדלר, מיקוד הבעיה יהיה מבוסס על טעות תפיסה של האדם (Adler, 1938). נקרא לתפיסה זו ה"אפרת" האישי של כל אחד ואחד. מטרת הטיפול, לפי אדלר, היא לעזור למטופל להבין שהוא פיתח ראיה מסוימת למציאות כאשר הוא היה צעיר ביותר והוא השליך על המציאות כולה את החוויה הפרטית שלו. בילדותו, תפיסתו הייתה חיונית לתפקודו. אך הילד לא מבין, שטעות היא להשליך מה שהוא למד מהחוויה הפרטית שלו על העולם כולו. לדוגמא:

ילד הגדל בבית בו הוריו לא התייחסו אליו אלא אם כן הוא צרח, מסיק מכך שמתייחסים אליו רק כאשר הוא עושה רעש. במשפחה שלו הוא צודק בהנחה זו אך כאשר הוא ישליך הנחה זו על העולם הוא ייטעה. טעות זו תגרום לו לסבל רב ומטרת המטפל היא לעזור למטופל להיות מודע לטעות ולמחיר שהוא משלם בחייו. 

כאמור לעיל, רוג'רס טוען שאדם יצליח לעבור שינוי בחייו אם קיימים התנאים הבאים :

 

1. מודעות של האדם שיש לו בעיה בחיים שהוא איננו מצליח לפתור לבד ונכונות של אותו בן אדם לקבל עזרה.

2. אצל המטפל יש הלימות בין מה שהוא אומר, מה שהוא חושב ומה שהוא מרגיש.

3. המטפל מקבל את האדם עם אכפתיות וללא קשר להתנהגותו. המטפל מקבל את המטופל כיישות נפרדת ממנו עם זכות להרגיש, לרצות ולחשוב כל דבר.

4. המטפל מבין את העולם הפנימי של המטופל ומגיב בהתאם

5. המטופל חש את ההלימות הקבלה והאמפתיה של המטפל.

לפי רוג'רס (Rogers, 1961) (, תנאים 2-5 הם תנאים בסיסיים לכל קשר אנושי. לטענתו, אם הורים מצליחים לספק לילדיהם אווירה של עקביות באישיות, קבלה ללא תנאי ואמפתיה, הילדים יצליחו לצמוח ולהשתנות לטוב. אם מורה מצליח להראות תנאים אלו לתלמידיו, הם יצליחו ללמוד ולצמוח בהתאם. כך גם לגבי מנהל או מנהיג. כדי לצמוח ולהשתנות בכיוון חיובי אנשים חייבים את התנאים הנ"ל. מכורים אינם שונים מכל אדם אחר. רוג'רס מציין כי במחקר שנעשה על אלכוהוליסטים מצאו שהגישה שלו הייתה המוצלחת ביותר בהשוואה לטיפול דינמי וטיפול המבוסס על תיאוריית הלמידה. הוא הסביר את ההצלחה בכך ששני הטיפולים האחרים דאגו שהמטפל ימנע מלהראות את התכונות האישיות שלו. לדברי רוג'רס אין אפשרות למטפל לעזור למטופלו אם אינו מתנהג כאדם ולא מתייחס למטופל כאדם. בעבודתנו עם מכורים מצאנו ששלשה אלמנטים מרכזיים היו חסרים בילדות שלהם: פתיחות, כנות והתמודדות. לא תתכן הלימות ועקביות באישיות של הורים אם אין בבית כנות ופתיחות. כאשר הורה מתייחס לילד שלו בפתיחות ובכנות ומעביר את המסר שניתן להתמודד עם כל קושי וכל מצב בלי להתפרק ולהתייאש, הילד ירגיש בנוח גם הוא להיות כנה ופתוח עם הוריו. אדם כנה ופתוח הוא אדם המתייחס לעצמו באמפתיה וקבלה ולכן הוא אינו מתבייש לספר לאחרים על עצמו ועל קשייו או תסכוליו.

 

השלב הראשון בטיפול:

מטרתנו הראשונה בשלב הראשון של הטיפול היא להראות למטופל שהמטפלים ביחידה הינם פתוחים וכנים ומוכנים להתמודד עם כל קושי בפתיחות וכנות. כתוצאה מכך המטופל לומד לסמוך על מטפליו ומתחיל להיות מסוגל להיפתח ולהתחבר לכאב הפנימי אשר קיים אצל כל אחד ואחד מאיתנו. בנוסף, המטופל מתחיל להכיר את עולם הרגשות ולומד לקרוא להם בשם.  בשלב הראשון של הטיפול יש צורך להפסיק את ההתנהגות המינית. מכיוון שאחד האפיונים של התמכרות היא התנהגות בלתי נשלטת, הפסקת ההתנהגות היא אתגר לא פשוט.  בשלב זה המטופל עובד עם מדריך שהוא מכור עם שנים רבות של ניקיון. אם מדובר במטופלת היא תעבוד עם מדריכה. המדריך מייעץ למטופל איך לפעול, נותן תמיכה ונמצא איתו בשעות הקשות.  מכיוון שמין הוא צורך בסיסי של בני אדם, אין אפשרות להימנע ממין בצורה מוחלטת וללא הגבלת זמן, כפי שמכור לאלכוהול או סמים נמנע מלגעת בחומרים אלו כל חייו. כאשר מדובר במטופל נשוי יש צורך להנחות את המטופל/ מטופלת בקשר המיני עם בן/בת זוגו. לעיתים יש צורך להפסיק קשרים מיניים לתקופה עד שהמטופל מסוגל לקיים יחסים בצורה הבריאה.  בנוסף לטיפול במכור, יש גם צורך להתייחס לבן/בת זוג שכמעט תמיד נמצא בתמונה. לרוב, מכורים מתחברים לבת/בן זוג עם בעיות של תלות יתר. הקשר בין הזוג הוא קשר לא בריא ובן/בת זוג של מכור נקרא "המאפשר" (enabler). הכוונה היא שבן/בת הזוג מאפשר למכור להמשיך את התנהגותו החולה. בשלב הראשון של הטיפול אנו עוזרים לבן/בת זוג לראות את החלק שלה/שלו בהתנהגות של המכור, ונותנים לה/לו כלים לבצע שינוי במערכת היחסים. אנו מזמינים את בן/בת הזוג להתערבויות יחד עם המטופל, ומבקשים ממנה/ממנו להצטרף לקבוצות לתלות יתר המבוססות גם הן על 12 הצעדים. כיום קיימות שלוש קבוצות לתלות יתר, ביניהן גם קבוצה לגברים ונשים חרדיים.  קיימת גם קבוצה לתלות יתר עבור נשים של גברים חרדים המכורים למין.

 

בטיפול של מאיר, ענת הגיעה למפגש הראשון יחד איתו. היה ברור לנו שענת זקוקה לעזרה ותמיכה בזמן שמאיר עובר את הטיפול ושלחנו אותה לקבוצה של תלות יתר. ענת התקשתה בהתחלה להתחבר לקבוצה אך עם הזמן היא יצרה קשרים משמעותיים עם יתר הנשים וקיבלה תמיכה ועזרה לשנות את הקשר שלה עם מאיר לקשר יותר בריא.

 

בשלב הראשון של הטיפול בשלום מצאנו ששלום הצליח להפחית בהרבה את האלימות וההתנהגות המינית השלילית כאשר הוא התחיל שיחות עם מטפלת. שלום עבר ילדות קשה עם אבא אלים וכאשר הוא התחיל לפרוק את הכאב מול המטפלת הייתה הקלה משמעותית בסימפטומים של ההתמכרות.

 

בשלב הראשון של הטיפול עם מזל היא נפגשה פעם בשבוע עם מדריכה. מטרת המפגשים הייתה לעזור למזל לצאת מהקשרים הבעייתיים עם הגברים ולהיעזר באישה שעברה בעבר מה שהיא עוברת כיום, ויכולה לייעץ לה כיצד להימנע מההתנהגות הבעייתית.

 

השלב השני של הטיפול:

מטרתנו בשלב השני של הטיפול היא לחדד את ההכרות של המטופל עם ה"אפרת" האישי שלו ולתרגל אירועים המראים דוגמאות של אותה "אפרת." המטופל מתחיל להיות מסוגל להכיר ב"אפרת" תוך כדי האירוע עצמו. כתוצאה מהתרגול המטופל לומד להכיר רגשות ולתת להם שמות. בשלב זה של הטיפול המטופל מתחיל להביא חומר כבד דינמי, בתחילה לחדר הטיפול הפרטני ובהמשך גם לקבוצות לעזרה עצמית, ומתחיל להבין את הקשר בין אירועי הילדות ויחסי האובייקט דאז וההתמכרות . עם הזמן, המטופל מתחיל לראות את ההתמכרות כפתרון לא מוצלח לבעיה ולא שההתמכרות היא הבעיה. לצורך כך המטופל עובד עם פסיכותרפיסט בשיטת טיפול דינמי קצר מועד משולב (אלקינס, 2009). אורך הטיפול משתנה ממטופל למטופל ותלוי ברמת ההתמכרות, כוחות האגו של המטופל ומידת הרצון שלו לעבור שינוי.  עד סוף הטיפול (בין 6-12 חודשים), המדריך מחבר את המטופל לקבוצה של SA (sexaholics anonymous). קבוצות אלו מבוססות על הקבוצות הראשונות לאלכוהוליסטים (AA)  שהקימו בארה"ב בשנות השלושים של המאה הקודמת שני גברים מכורים לאלכוהול. בקבוצות לומדים 12 צעדים לניקיון (מצ"ב) הכוללים הצהרה ואמונה שאדם מכור אינו מסוגל לשמור על ניקיון ללא עזרה מכוח עליון וכוח הקבוצה. השתייכות לקבוצה נותנת למכור כוח להתמודד עם המלחמה היום-יומית ולשמור על ניקיון. הקבוצות מנוהלות על ידי מכורים למין נקיים ללא שום התערבות של גורמי חוץ (כולל אנשי מקצוע). מכיוון שמדובר בהתמכרות למין, אנו שולחים את המטופלים לקבוצות נפרדות לנשים ולגברים. היום ישנן גם קבוצות לחרדים. המצב לא כך לנשים חרדיות המכורות למין. כרגע יש קבוצת SA אחת לנשים בירושלים אך היא קטנה ביותר ואינה מיועדת רק לנשים חרדיות.  בימים אלו אנו מנסים לבנות קבוצה כזאת.

 

בטיפול שלה, מזל עבדה עם מדריכה דתית המכורה למין ונקייה חמש שנים.  המדריכה עזרה לה באופן התנהגותי לשלוט בעצמה. מזל למדה להתקשר למדריכה לפני שהיא יוצאת עם גבר כדי לקבל כוחות מהמדריכה לעמוד מול הפיתוי. היא למדה את 12 הצעדים (ראה נספח בסוף המאמר)  עם המדריכה. בקשר עם המטפלת מזל למדה להכיר את הילדה הקטנה בפנים הכואבת והמבולבלת. כתוצאה מהעבר שלה, פיתחה פירוש לחיים האומר שכדי להתקבל היא חייבת להסתיר את ה"אני" שלה ולהיות מה שהשני רוצה שהיא תהיה. למזל היה קשה מאוד לשנות את הדפוס של המרצה. היא פחדה שאם היא לא מרצה את השני הוא לא יקבל אותה.

 

בשלב השני של הטיפול עם שלום הוא התחיל לבקר בקבוצת SA לגברים חרדיים. הוא המשיך בקשר שלו עם המטפלת ולמד להביע רגש ללא אלימות ותוקפנות. הפירוש של שלום לחיים היה "אני חייב להיות חזק, אחרת ינצלו אותי ויפגעו בי."

 

בשלב השני של הטיפול במאיר הוא סיפר למטפלת שהוא גדל בבית קר ומנוכר. הוא לא זכר שאי פעם קיבל חיבוק מהוריו. הוא עבר התעללות מינית כאשר היה בן 12. הקשר היה עם גבר מבוגר ממנו בעשרים שנה והוא שיתף פעולה. הוא הסביר שלמרות הכאב הפיזי שגרם לו הגבר, הקשר הזה היה הקשר הפיזי היחיד שהוא ידע. מאז אותו אירוע הקשר שלו למין היה משובש והוא פיתח פירוש על החיים האומר "כדי לקבל אהבה אני חייב לספק לשני שירותי מין".


השלב השלישי של הטיפול

בשלב השלישי של הטיפול המטרה היא להמשיך להכיר במיקוד הבעיה (הפירוש המוטעה לאירועים), ולעבוד על היכולת לשנות פירוש זה תוך כדי האירוע עצמו או זמן קצר לאחר האירוע. בשלב זה המטופל נדרש להיות מודע לרגשות שלו ולהיות מסוגל לתת להם שמות די בקלות. כאן המטופל משתמש בתובנה הדינמית שרכש בשלב השני של הטיפול כדי לבצע שינוי בפירוש הלא מועיל שלו על לעולם.

מאיר סיים טיפול לפני שנתיים. הוא שומר על קשר עם המטפלת ומספר שנולדו לזוג תאומים. מאיר הולך לקבוצות SA פעמיים בשבוע וענת עדיין הולכת לקבוצה לתלות יתר.

 

מזל ממשיכה את הטיפול ומתקדמת יפה. הקשר עם המדריכה הפך לחברות והשתים רוצות להקים קבוצת SA לנשים חרדיות.

 

שלום סיים טיפול לפני כמה שנים. מדי פעם הוא מתקשר למטפלת ומספר שכאשר הוא הולך לקבוצות SA הוא מצליח לשמור על ניקיון אך ברגע שהוא לא מקפיד הוא חוזר להתנהגויות הקודמות.

 

טיפול בהתמכרויות הוא לא טיפול קל. טיפול במכורים למין הוא קשה במיוחד כתוצאה מהבושה בלהודות בהתמכרות זו במיוחד בקהילה הדתית/חרדית ובעיקר אצל נשים. מידת ההצלחה שלו תלויה במידה רבה ברצון של המטופל לבצע שינוי בחייו. מצאנו שטיפול המשלב עקרונות אדלריאניים עם גישה חיובית לבני אדם יחד עם עקרונות של 12 הצעדים, נותן תוצאות חיוביות ומאפשר למכורים המעוניינים בכך, לבצע שינוי בחייהם.  ניסיוננו מלמד שלאחר סיום טיפול, מכורים זקוקים לקבוצות לעזרה עצמית כדי לשמור על ניקיון.  קיימים קבוצות ברחבי הארץ למכורים לאלכוהול (AA), סמים (NA), הימורים (GA), ומין (SA). היום יש ניסיון להרחיב את הפעילות של קבוצות SA ברחבי הארץ ולהוסיף עוד קבוצות לנשים.

 

 

12 הצעדים

 

1. הודינו שאנו חסרי אונים מול ההתמכרות, שאבדה לנו השליטה על חיינו.

2. הגענו לאמונה שכח גדול מאתנו יכול להחזיר את שפיות דעתנו.

3. החלטנו למסור את רצוננו וחיינו להשגחת אלוקים כפי שאנו מבינים אותו.

4. ערכנו חשבון נפש נוקב וחסר פחד עם עצמנו.

5. הודינו בפני אלוקים, עצמנו ואדם נוסף על טבעם המדויק של פגמינו.

6. היינו נכונים לחלוטין שאלוקים ישחרר אותנו מפגמים אלו באופיינו.

7. ביקשנוהו בענווה שישחרר אותנו מחסרונותינו.

8. ערכנו רשימת האנשים בהם פגענו והיינו מוכנים לכפר על מעשינו בפניהם.

9. כיפרנו על מעשינו במישרין בפני אנשים אלו, בכל מקום שהדבר ניתן, פרט לאותם מקרים שמעשה זה יפגע בהם או באחרים.

10.המשכנו בחשבון הנפש וכאשר שגינו הודינו בכך מיד.

11.ניסינו בדרך של תפילה לשפר את הקשר ההכרתי עם אלוקים – כפי שאנו מבינים אותו, כשאנו מתפללים רק לדעת את רצונו מאתנו ומבקשים את הכוח לבצע זאת.

12.כשעברה עלינו התעוררות רוחנית כתוצאה מצעדים אלו, ניסינו להעביר בשורה זו למתמכרים אחרים ולנהוג על פי עקרונות אלו בכל תחומי חיינו.

 

 

 

ביבליוגרפיה

 

Adler, Alfred. (1938). Social Interest: A challenge to mankind. Faber & Faber, London.

 

Gold, S. & Heffner C.L. (1998). Sexual addiction: many conceptions, minimal data. Clinical Psychology Review. 18:3:367-381

 

Goodman, Aviel. (2001). What's in a Name? Terminology for designating a syndrome of driven sexual behavior. Sexual Addiction & Compulsivity 8:191-213

 

Rogers, Carl R. (1961). On Becoming a Person. Houghton Mifflin Company, Boston.

 

Schneider, J.P. & Irons R.R. (2001). Assessment and Treatment of addictive sexual disorders: Relevance for chemical dependency relapse. Substance Use and Misuse 36(13):1795-1820

 

הררי, ד. (1994). יסודות הפסיכולוגיה האדלריינית/ ר. דרייקורס, ייעוץ למהדורה העברית החדשה. המכון ע"ש אדלר, תל אביב

 

.