אכילה כפייתית – טיפול משפחתי

שרה בת 30 אשת מחשבים אם לשני ילדים בני 5 ו 2 . נשואה לגיא בן 32 איש עסקים. הם נפגשו באוניברסיטה  נשואים שמונה שנים ומתגוררים במרכז הארץ.

 

סיבת הפניה – אכילת יתר

שרה פנתה ל"מרכז קשרים" בעקבות ניסיונות כושלים להתמודד עם אכילת היתר שלה. היו לה שנים שהצליחה לשלוט במשקל והיו שנים בהם שמנה מאוד. היא החליטה שהיא רוצה לשים לזה קץ ולטפל בעניין באופן יסודי. נוסף לזאת, היא חשה שביחסיה עם הילדים מעורב שימוש לא בריא באוכל והיא חוששת שגם הם יפתחו בעיות בנושא אכילה.

בשיחה עם מנהלת קשרים היא מספרת על ילדות מסובכת וקשר חזק בין אהבה לאוכל. היא מתארת את עצמה כאכלנית לא מבוקרת שאוכלת בכמויות גדולות מתוך דחף בלתי נשלט שלאחריו היא חשה רגשות אשמה וייאוש.

הקשר עם בעלה נפלא והיא מספרת שהוא מאוד תומך בה, מבין ומעודד אותה. יחד עם זאת,  שניהם עסוקים מאוד בעבודתם וגיא נמצא עד שעות מאוחרות במשרד. ביחסיה עם הילדים, היא מתארת קושי להרפות. היא מספרת כי עדי הבת הגדולה מרטיבה במיטה, ורותם הבן הקטן תלותי מאוד וכאשר חוזר מהגן אינו מוכן לעזוב אותה לרגע.

הצענו לגיא להצטרף לתכנית הטיפולית יחד עם שרה אשתו, אך הוא טען שהוא עסוק מאוד ואין לו זמן לכך, והציע את  עזרתו לשרה בהתאם לצורך ככל שיידרש.

התהליך הטיפולי

שרה לומדת את שיטת 12 הצעדים עם מדריכה שהיא מכורה ואשר עברה טיפול בעצמה. היא רואה שיש לה אפשרות להשתנות. במקביל היא מקבלת טיפול פרטני מעובד סוציאלי. במהלך הטיפול היא מגלה שהאוכל אינו הבעיה אלא הפתרון. היא מבינה שהאוכל מנחם אותה ומאפשר לה להתמודד עם רגשות קשים של נחיתות ובדידות למרות ההצלחה שלה בעולם העבודה והנישואין הטובים.

 

דברים מתחילים להשתנות בבית. שרה מתחילה להשתמש בשפת 12 הצעדים ובעלה מרגיש שהיא משתנה ומתרחקת ממנו.  הוא מבקש להיפגש עם המטפל שלה יחד עם אשתו ומתברר שהיא עוברת שינוי משמעותי בחייה, בראייתה את העולם ואת מקומה, והוא לא שותף למסע. בעקבות כך הוא מחליט להצטרף לטיפול. הוא מקבל הדרכה ממדריך צעדים, ומתחיל להבין את השפה של שרה. יחד בני הזוג מקבלים הדרכה זוגית והנחיות כיצד לטפל בילדיהם.

 

שרה מתבקשת להחזיק את רותם על ידה כל הזמן ולהגיד לו כמה שהיא אוהבת שהוא קרוב אליה וכמה שהוא חשוב לה. עדי הגדולה מתבקשת לקחת אחריות על ההרטבה, (לאחר שנבדק שאין בעיה בריאותית). ההורים מראים לה איך להוריד את המצעים מהמיטה ולהכניסם למכונת הכביסה. הם מפסיקים לדבר איתה על נושא ההרטבה ובנוסף נותנים לה הרבה יותר מרחב בחירה ומאפשרים לה להחליט החלטות. הם מחליטים ביניהם מה תהיה תגובתם במידה ועדי לא תשתף פעולה בבית, זאת במקום להורות לה מה לעשות. עם הזמן שרה מתחילה לרדת במשקל ונהנית מחופש ושלווה אישית. גיא מגלה יותר מעורבות בחיי המשפחה. עובד פחות שעות ונמצא יותר בבית. תוך זמן קצר רותם הקטן משתחרר מהצורך להיצמד לאמו ומראה ביטחון ושמחת חיים וכחלוף מספר שבועות ההרטבה של עדי פוחתת באופן משמעותי והיא נראית יותר משוחררת.