האם התמכרות למין היא מחלה נפשית? חלק 2

היינו רוצים לספר קצת על איך נראה טיפול אצלנו במרכז קשרים.

 

השלב הראשון הוא השלב של האינטייק, לרוב אני עושה את האינטייקים והם אורכים כשעתיים. מצאנו שאבחון נכון של הבעיה הוא קריטי להמשך הטיפול. יש הפונים שהם כלל לא מכורים, למשל, גבר חרדי שהיה בטוח שהוא מכור לפורנוגרפיה אך לאחר האינטייק התברר שהוא היה משתמש בפורנוגרפיה כשהוא היה נוסע לחו"ל לצורך עבודה. הוא לא חשב בכלל על פורנוגרפיה בזמנים אחרים ולעולם לא ראה פורנוגרפיה כשהיה בבית עם אשתו. היה ברור שהאיש במצוקה וצריך טיפול, אבל לא טיפול בהתמכרות. פונים אלה מופנים במידת הצורך למקומות טיפול אחרים.
באינטייק אני בודקת את 4 הפרמטרים של ההגדרה להתמכרות וגם אם הבנאדם מכור למין האם הוא מהסוג הראשון או הסוג השני. למשל, אם הוא מכור לפורנוגרפיה ואוננות הניסיון שלנו מלמד שהוא יצטרך ליווי פסיכיאטרי ואנחנו שולחים אותו לאבחון פסיכיאטרי לפני שהוא מתחיל טיפול. למכור לריגוש אני בודקת את ההיסטוריה של הלמידה שלו האם יש סימנים של בעיות קשב וריכוז או לקות למידה. אם כן והם לא טופלו, אני שולחת לאבחון אצל פסיכיאטר או נוירולוג.

למרות שהנושא של ההרצאה הזו הוא התמכרות למין אני רוצה לומר כמה מילים על הגישה המערכתית שלנו. כשאנחנו מסיימים אינטייק לגבר מכור אנחנו תמיד נציע לו לעשות אינטייק גם לבת זוגו אם יש כזו. מצאנו שטיפול בגבר המכור בלי שבת זוגו תהיה מעורבת גם היא בטיפול גורם לבעיות קשות בזוגיות בהמשך הדרך. אני דווקא מתמקדת בגבר המכור למין עם בת זוגו ולא באישה המכורה ובן זוגה, כי במקרים רבים הבן אדם שפונה אלינו לראשונה הוא דווקא בת הזוג של המכור ולא הגבר המכור בעצמו. לרוב, נשות מכורים למין מנסות לטפל בגבר, לעזור לו, ולתקן אותו. לא קורה לנו שבן זוג של מכורה למין מתקשר אלינו ומנסה לטפל בבת זוגו.

יש אצלנו 4 מרכיבים של טיפול שמטופלים לרוב צריכים את ארבעתם.
טיפול פרטני עם עו"ס
הדרכה פרטנית עם מדריך שהוא מכור נקי לפחות שנתיים
קבוצה של 12 הצעדים
קבוצה טיפולית

הניסיון שלנו מלמד, שמכור חייב חיבור ל12 הצעדים כדי להחלים. כמובן יש יוצאים מן הכלל, אך מי שבא אלינו לטיפול נדרש להתחבר לצעדים. הטיפול הפרטני והקבוצתי עם עו"ס הוא טיפול אדלריאני. לפי הטיפול האדלריאני אדם יבוא לטיפול כאשר הדרך שהוא אימץ לעצמו להתמודד עם העולם הזה הפסיקה לעבוד בשבילו. המטפל האדלריאני ידאג שהמטופל יתפקד בשלושת מעגלי החיים שהם עבודה חברה וזוגיות. הגישה האדלריאנית מאמינה שאדם בריא חייב לתרום לחברה, להיות עם ערך עצמי גבוה ולהסתכל על הזולת בגובה העיניים ולא מעליונות. כל הנושאים האלה יהיו מטופלים בחדר הטיפול אצלנו. הגישה האדלריאנית משתלבת מאוד יפה עם השיטה של 12 הצעדים שגם היא דורשת לתת שרות לאחר, להעביר לשני מה שאני קיבלתי ולקחת אחריות על טעויות שעשיתי שפגעו באחרים.
הטיפול אצלנו בסופו שלדבר מביא לשינוי דרסטי בכל החיים של המטופל הוא לומד לנהל חיים בריאים ותקינים לתרום לחברה לחיות בזוגיות בריאה להיות הורה שדואג לצרכי ילדיו אך לא מפנק אותם, ובסיום התהליך טוב לו בחיים. הוא נכנס לטיפול עצוב ושבור ומסיים את התהליך בתקווה ובשמחת חיים.
לצערנו, כפי שכבר הזכרתי הניסיון שלנו עם אישיות גבולית לא כל כך מעודד. למרות שהוא מקבל הרבה מהטיפול האדלריאני הדורש אחריות וגבולות מאוד ברורים, למטופל הגבולי קשה אם לא בלתי אפשרי להתחבר לשיטת 12 הצעדים. ולכן, לצוות אתגר גדול לעזור לו לשמור על הניקיון מהתמכרות.

באופן כללי לאדם שמכור למין יש אתגרים רבים כדי להחלים ממחלתו אך הניסיון שלנו מלמד שאם הוא דבק ב12 הצעדים ועושה את הטיפול הנדרש כולל טיפול פסיכיאטרי לפי הצורך, הוא מצליח לצאת ממעגל ההתמכרות ולבנות חיים בריאים וטובים

המטרה המרכזית של המטופל היא לחזור לחיים שהיו לו לפני שההתמכרות הכריעה אותו. הצעד הראשון הוא יצירת קשר טלפוני עם היועצים המקצועיים והמנוסים של "מרכז קשרים" שכבר החזירו מאות מטופלים למוטב.