שלבי העיבוד בטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR

מאת :  יוני אלקינס, 2015, MSW

 

מאמר זה סורק את שלבים שלוש עד שש מתוך שמונת השלבים לטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR.

 

לקריאת המאמר על שני השלבים הראשונים בטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR לחץ כאן.

לקריאת המאמר הרקע על טיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR לחץ כאן.

 

השלב השלישי בטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR:

 

הערכה

בשלב זה נעשה ניתוח מעמיק של ארבעת הערוצים של החוויה הטראומטית: הזיכרון החושי (כגון התמונה, הקול, הריח, או המגע שזכורים לו מהאירוע), המחשבה השלילית המתלווה לחוויה זו (מה המטופל חושב על עצמו כיום בהקשר לחוויה כאשר נזכר בה), הרגש שעולה בהקשר לאירוע, והתחושה הסנסורית בגוף כרגע כאשר מעלה את הזיכרון. כמו כן רמת המצוקה שנחווית כאשר מעלה את הזיכרון הטראומטי על ערוציו נמדדת בסולם 0-10. המטופל יחד עם מהטפל מגדירים את המחשבה החיובית לגבי עצמו אליה שואף המטופל להגיע עם סיום העיבוד (שעליה להיות ריאלית ונכונה אובייקטיבית), כאשר גם היא נמדדת בסולם 1-7 לפי רמת תחושת הנכונות שהמטופל חש אותה כרגע.

יש לזכור כי שלב זה מתבצע רק כאשר המטופל מוכן לכך ואינו מוצף מדי.

 

השלב הרביעי בטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR:

 

עיבוד תוך כדי גירוי בילטרלי (דו-צדדי)

שלב זה הוא בעצם עבודת העיבוד המרכזית. בשלב זה המטופל מתבקש להעלות את החוויה על כל ארבעת ערוציה (חזותי, מחשבה שלילית, רגש, תחושה גופנית) ומבצעים גירוי בילטרלי בסטים של 30-45 שניות כאשר בין סט לסט שואלים למה המטופל שם לב וממשיכים את הסט הבא תוך כדי ששם לב לאסוציאציה שעלתה. ממשיכים כך עד שאין שינוי ואז חוזרים חזרה לחוויה ובודקים מה הדבר שעדיין מטריד ביותר לגביה וממשיכים לעבד בסטים שוב עד שאין  שינוי. חוזרים על תהליך זה עד שמקבלים שהחוויה כבר אינה מטרידה והמטופל הצליח להוריד את סולם המצוקה.

 

 

השלב החמישי בטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR:

 

 

עבודה על האמונה החיובית

לאחר שהאירוע כבר אינו מהווה מצוקה כאשר המטופל מעלה אותו, הוא נשאל מה מידת תחושת הנכונות של האמונה החיובית שהגדרנו בשלב ההערכה בסולם 1-7. לרוב הדירוג יהיה גבוה יותר מהדירוג בשלב ההערכה, מעצם עיבוד האירוע. כל עוד הדירוג נמוך מ7 יתבקש המטופל לחשוב על הזיכרון שזה עתה עובד בזמן שחושב על האמונה החיובית ומבצעים סטים של גירוי בילטרלי. ממשיכים עם האסוציאציות שמעלה בין סט לסט עד שאין שינוי ואז בודקים שוב את נכונות האמונה בסולם 1-7. ממשיכים עד שהנכונות מגיעה ל7. ייתכן ובשלב זה המטופל יחליט שברצונו לשנות את האמונה החיובית לאחרת שיותר מתאימה לו כעת. אם כך, יעבוד על האמונה המעודכנת.

 

השלב השישי בטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR:

 

 

סריקה

לאחר סיום עיבוד האירוע ולאחר שהמטופל הגיע למצב בו הוא מתחבר ומאמין לחלוטין באמונה החיובית לגבי עצמו, ברצוננו לוודא שאין חלקים תת מודעים ברמה הגופנית שלא עובדו עדיין ולכן נבקש מהמטופל לבצע סריקת גוף מכף רגל עד ראש ולעדכן אם יש תחושה סנסורית כלשהי. במידה ומעדכן שקיימת תחושה כלשהי מבקשים להתמקד בה ומבצעים גירוי בילטרלי תוך כדי. זאת בשל כך שלעיתים קיימים שאריות של החוויה הטראומטית בצורה גופנית, על אף שהמחשבות והרגשות עובדו, שצריכים גם כן עיבוד. לרוב לא נדרש יותר מסט אחד או שניים והמטופל מדווח על העלמות התחושה, במידה ולא ממשיכים בסטים של גירוי בילטרלי עד שאין יותר גירויים גופניים.

 

 

הקליקו כאן לתיאור השלב השביעי (סגירה) והשמיני (הערכה מחדש), וכן העבודה על טריגרים ותבניות עתיד וסיום הטיפול בטיפול בפוסט טרואמה באמצעות שיטת EMDR