תכנית 12 הצעדים

טיפול בהתמכרות – תכנית 12 הצעדים

באותה התקופה שבה אדלר פיתח את תורתו הפילוסופית והפסיכולוגית בווינה, אדם בשם ביל וילסון התמודד עם מקרה קשה של אלכוהוליזם בניו יורק. הוא ניסה את כל הטיפולים אשר היו מוכרים אז, אך ללא הואיל. הוא לא הצליח להפסיק את השימוש באלכוהול והיה על סף ייאוש. במקרה הוא פגש את ד”ר בוב סמית אשר אף הוא סבל מאלכוהוליזם. הם גילו שכאשר הם עזרו אחד לשני הם היו מסוגלים להישאר נקיים.
יחד הם ייסדו את “אלכוהוליסטים אנונימיים” (AA) ופיתחו את שיטת 12 הצעדים. השיטה הועילה אף במקרים החמורים ביותר והפכה למודל התואם גם לגמילה מהתמכרויות אחרות. כיום תכניות של 12 צעדים קיימות לכול סוגי ההתמכרות, כולל הימורים (GA) מין (SA), אכילת יתר (OA) ותלויי ייתר (CODA). התכנית עזרה ועוזרת למיליוני מכורים מסביב לעולם.
השקפת העולם העומדת ביסוד השיטה היא שההתמכרות היא מחלה רוחנית, ושהמכור לא יפסיק להשתמש עד אשר יגיע לתחתית ויהיה מצוי במצב של חוסר אונים. בתהליך ההחלמה נדרש המכור להפסיק את התמכרותו באופן מוחלט. דרישה זו עשויה להיות קשה מדי. על כן, המכור מתחייב, כל יום מחדש להפסיק את השימוש ליום אחד בלבד. בתהליך ההחלמה הוא רוכש במסגרת קבוצה חברים הדומים לו, עליהם הוא יכול לסמוך ואיתם יכול לחלוק. מהם הוא מקבל כוח ועידוד להתמיד ולהתקדם בתהליך ההחלמה ובמיוחד כאשר הוא מרגיש על סף שימוש.