התמכרות במשפחה – יש מוצא

טיפול במכור ובבת / בן הזוג ושיקום המשפחה

מאת: תמר צוקרמן, 2015, MSW

 

מבוא

פעמים רבות בני זוג מגיעים למשבר קשה עד כדי רצון לפרק את התא המשפחתי עקב התמכרות של אחד מבני הזוג המדרדר את הזוגיות ואת כל המשפחה לתהום איומה.

אזי מגיעה נקודת שבר, בה אחד מבני הזוג מחליט כי אינו מוכן להמשיך לחיות עם המכור וההתמכרות הפעילה בבית, וחושב לתומו כי גירושין יפתרו את הבעיה; "אני אפרד מהמכור, אמצא זוגיות חדשה ושפויה בחוץ ואציל בכך גם את הילדים".

אלא שבחירה בגירושין אינה פתרון אלא בריחה מטיפול בשורש הבעיה של ההתמכרות.

המציאות מלמדת כי על אף הגרושין, בת הזוג מוצאת בדרך כלל זוגיות חדשה הדומה לזוגיות אותה עזבה וגם שם היא סובלת. הילדים הינם בעלי דפוסי התנהגות התמכרותיים וסיכוי רב שיהיו מכורים בעצמם, והמכור מרחיב את התמכרותו.

 

ניתן להציל משפחות וזוגות מגירושין הנובעים מבעיית התמכרות ע"י טיפול מקצועי מקיף במכור ובבת/בן הזוג.  באמצעות הטיפול:

  • המכור ישוב לחיי שפיות.
  • בת הזוג תקבל תמיכה וכלים לחיות לצד ההתמכרות.
  • הזוגיות תשוקם.
  • מעגל ההתמכרות ייעצר, והילדים לא יהיו המכורים העתידיים.

 

פרק א' –  מהי התמכרות ?

כדי להבין כיצד פועל הטיפול, נבחן תחילה את הרקע והיסוד המוביל להתמכרות. אזי נדון במוקדי הטיפול ואופן הטיפול בכל אחד מחברי המשפחה.

התמכרות

התמכרות היא מצב של תלות נפשית, או גופנית בחומר, או בפעילות כלשהי. היא מתאפיינת בהתנהגות כפייתית שנועדה להשיג את אותו גירוי, אשר ממשיכה גם כאשר היא מובילה להשלכות שליליות ובאה על חשבונם של צרכים חשובים אחרים.

למרות שהמכור משלם מחיר יקר מבחינה אישית, זוגית, חברתית, בריאותית וכד', הוא ממשיך בשימוש מכיוון שהוא נותן לו מענה למצוקה נפשית עמוקה הגורמת לו סבל נפשי רב. השימוש של צריכת החומר או ההתנהגות היא אמצעי להקל על סבל ומכאוב עמוק.

שורש ההתמכרות – סבל נפשי

ביסודה של ההתמכרות ישנו סבל נפשי – רעש פנימי שהאדם אינו מסוגל לשאת ואשר המכביד עליו מאוד.

סבל זה יכול לנבוע ממגוון סיבות: התעללות, הזנחה, משבר משפחתי, אובדן כואב, חוסר פניות של ההורים במשך תקופה ארוכה, ילדים העדים לאלימות בין הוריהם, ילד החשוף להורה מכור, בעיות קשב וריכוז ועוד.

הסבל יכול להיגרם בתקופות חיים שונות בגיל הילדות, בגיל ההתבגרות או כאנשים בוגרים.

 

תהליך ההתמכרות

האדם אינו יכול לשאת את הסבל והרעש הפנימי שמעיקים עליו, אזי הוא "בורח" ממנו באופן לא מודע על-ידי  שימוש בגורם חיצוני כלשהו המסב לו ריגוש ומסיח את דעתו מהסבל הפנימי.

גורם הריגוש החיצוני יכול להיות שימוש בחומר כמו אלכוהול או סמים, ולחילופין שימוש בהתנהגויות כמו שימוש במין, בהימורים, באכילה כפייתית, בקניות, בצפייה בפורנוגרפיה, במערכות יחסים ועוד.

השימוש מעניק לסובל תחושת עונג וריגוש המכהה את תחושת הרגשות הקשים. הוא נוסך בו תחושת הקלה המאפשרת לסובל לתפקד למרות הכאב הפנימי.

אולם כאשר תחושת הריגוש עוברת, עולים מחדש כל הרגשות הכואבים שהודחקו; חרדה, דיכאון, עצבות, בושה, אשמה ועוד. ועל כן הסובל מגביר את השימוש כדי לברוח מאותן רגשות. כך מתגבר השימוש עד שהאדם מגיע למצב של תלות מוחלטת בשימוש בה הוא מוכרח להשתמש מדי יום כדי לתפקד בצורה תקינה. הדבר היחיד שמעסיק את המכור בשלב הזה הוא צריכת הגורם החיצוני הממכר. השימוש מקדש את כל האמצעים, ובדרך פוגע המכור במערכות חייו במשפחתו, בעבודה ובמעגל החברתי שלו.

בשלב זה המכור איבד את השליטה על חייו. ההתמכרות חזקה ממנו והוא אינו שולט בה.

 

פרק ב' – הטיפול במכור

מוקדי הטיפול במכור

אדם שאיבד את השליטה על חייו ואשר חי בתלות מוחלטת, נתון למעשה בפני שני מוקדי סבל, שהינם מוקדי הטיפול :

אחד –  סבל נפשי הנעוץ בחוויות העבר ממנו ניסה "לברוח" באמצעות השימוש.

השני – פגיעה והתנתקות משלושת מעגלי חייו – המעגל המשפחתי – מעגל העבודה – המעגל החברתי.

כיצד פועל הטיפול ?

המטפל יחד עם המכור נכנסים לעולם של המכור ומזהים את הסבל והמצוקה שהביאו אותו לשימוש. יחד מוצאים מה היתה מטרת השימוש ועל איזה כאב הוא ניסה לכפות.

בתהליך המטופל מתחבר לשורש הכאב שהודחק כל השנים – להתעללות, להזנחה, למשבר משפחתי, לאובדן המייסר, לאלימות שחווה, לטראומה וכד'. ניתן מקום לכאב המביא להקלה וירידה משמעותית בעוצמת הסבל הנפשי. אזי המכור יכול לוותר על השימוש שהרי הסבל טופל ופחת.

בנוסף, לומד המכור לזהות את הגורמים, הרגשות והסיטואציות המובילים אותו לשימוש. הוא רוכש כלים חדשים להתמודד עם אותם גורמים המסייעים לו להגיב באופן בריא שלא באמצעות שימוש.

השלב הבא הוא ליווי המטופל להשתלבות מחודשת ובריאה בשלושת מעגלי החיים שנפגעו במעגל המשפחה, מעגל העבודה והמעגל החברתי. תהליך זה הוא קשה ומורכב ועל כן הוא מלווה בטיפול תומך עד להבראה ויציבות.

מה כולל הטיפול ?

תנאי בסיסי להתחלת הטיפול הוא הפסקת השימוש לחלוטין. לאחריו מתחיל תהליך טיפול אינטנסיבי הכולל ארבעה מפגשים בכל שבוע:

  1. טיפול פרטני עם עובד סוציאלי פסיכותרפיסט – שיחות של המכור עם המטפל בהן מזהים את סגנון החיים הסובייקטיבי של המכור. את הפרשנויות שלו למציאות, אמונותיו הבסיסיות וכן את דפוסי תגובותיו. המטופל לומד לגעת ברגש, לתת מקום לכאב ולסבל שהביאו אותו לשימוש.

 

  1. קבוצה טיפולית – המכור משולב בקבוצה טיפולית בת עשרה מכורים כמותו המונחת על-ידי מטפל מקצועי. הקבוצה מסייעת בשבירת ההכחשה וההדחקה המאפיינת את המכור. שמיעת החברים בקבוצה שמדברים בכנות אודות השימוש והתמודדותם מעמתת את המטופל עם מעשיו והרגשותיו ללא יכולת להתחמק ולהשאר בהכחשה. כמו-כן חברי הקבוצה מעניקים למכור משוב והזדהות ונותנים בכך כח, עידוד ואומץ ליצור שינוי התנהגותי ולהתמיד בו. הקבוצה מהווה גם מקום ללמידה והתנסות בתקשורת בין אישית בריאה, לא נצלנית לא פוגענית וכנה.

 

  1. קבוצת 12 צעדים – המכור משולב בקבוצה של 12 צעדים המונחת ע"י מכור נקי. בקבוצה זו רוכש המכור 12 כלים חדשים באמצעותם הוא מתעל את רגשותיו השלילים והכאבים הרגשיים שלו לאפיקי התנהגות ותגובות בריאים במקום לשימוש והתנהגות הרסנית, כפי שהייתה בעבר.

באמצעות 12 הצעדים, לומד המכור לקחת אחריות על מעשיו ולשקם מערכות יחסים ונזקים שהסב בתקופת השימוש.

 

  1. הדרכה עם מכור נקי – מראשית התהליך מלווה המכור במדריך שהינו מכור נקי שעבר את התהליך בעצמו ובשל כך מסוגל להתחבר ולהזדהות מהמקום העמוק ביותר עם הקשיים, הרגשות והפחדים המלווים את המכור. המדריך נפגש עם המכור אחת לשבוע ועומד עימו גם בקשר יומיומי בהתאם לצורך לשם תמיכה ועידוד.

תוצאות הטיפול

הטיפול מביא לשינוי דרמטי בחייו של המכור. ראשית, הפסקת השימוש וגמילה מהגורם הממכר. תחושה של שלווה ושקט פנימיים, פיתוח מודעות גבוהה לעצמו ולרגשותיו ויכולת הבעתן בצורה הולמת. עקב כך חל שיפור רב ביחסיו עם בני המשפחה והזולת. המטופל משתלב ותורם את חלקו באופן חיובי במשפחה, כבן זוג וכהורה, משתלב מחדש בעבודה באופן אחראי וכן שב לחיק המעגל החברתי.

 

פרק ג' – בת / בן זוג של מכור

החיים לצד ההתמכרות (כתוב בלשון נקבה, אך מתייחס לשני המינים)

בת זוג של מכור מרגישה כי היא חיה לבד. דמותו החיצונית של בן הזוג נוכחת בבית, אך הוא עצמו לא שם. לעיתים היא מתמודדות עם קושי כלכלי שנובע מההתמכרות. אווירה של חשדנות, כעס, פחד ושקרים, מריבות ואף תוקפנות מעיבה על הזוגיות. לא פעם היא חשה בושה מפני המשפחה והחברים שמגבירה אצלך את תחושת הבדידות. פעמים רבות היא משקיעה אנרגיה רבה בלנסות לטפל במכור, לתקן ולהציל אותו מהתמכרותו ובתוכה היא מקווה שההתמכרות תעלם והאדם האהוב ישוב אליה.

 

החלק של בת הזוג בהתמכרות – תלות שיתופית

בין בת הזוג למכור קיימת תלות שיתופית. כל עוד היא מוסיפה להתקיים, ההתמכרות לא תיפסק.

מהי תלות שיתופית? מערכת יחסים בה אחד סובל מהתמכרות ובת הזוג שלו עסוקה ללא הרף בטיפול בו.  דבר המתבטא בריגול ומעקב אחר בן הזוג, מריבות תכופות במטרה לשנות ולהציל את המכור, הימנעות מהצבת גבולות מחשש לקונפליקטים, שקרים והסתרה של השימוש ע"י בת הזוג ועוד.

כל עוד בת הזוג לוקחת אחריות על ההתנהגות והנזקים של המכור, היא יוצרת קרקע נוחה למכור להוסיף ולהשתמש. רק כאשר היא תניח למכור לגמרי לשאת בתוצאות של התנהגותו, אזי יש סיכוי שהוא יקח אחריות על מעשיו, יתעורר לבקש עזרה וילך לטיפול.

 

טיפול בבת זוג של מכור

לבת הזוג בתת המודע יש רווח ממערכת יחסים זו עם המכור; על אף תלונותיה, היא חשה שליטה וכח, הערך העצמי שלה עולה, היא חשה עליונות ושזקוקים לה.  דפוס זה של תלות שיתופית, קיים הרבה שנים לפני המפגש שלה עם המכור וראשיתו במשפחת מוצאה בילדותה.

משום כך, כדי להפסיק את התלות השיתופית עם המכור ומעורבות הייתר שלה בחייהם של אחרים, עליה לעבור תהליך טיפולי הולם. (במידה ולא תעבור תהליך כזה, גם מערכות היחסים הבאות שלה יהיו בעלות דפוס זהה, והיא תוסיף לסבול בהן).

נוסף לזאת, החיים לצד ההתמכרות הותירו אצל האישה מועקות נפשיות ומשקעים קשים הזקוקים למענה ולתמיכה. הטיפול יסייע להכיל את הכאב והתמודדות הקשה. הוא יהווה מקום לחלוק את הבדידות והפחדים שנשאה לבדה זמן רב מדי.

מה כולל הטיפול בבת / בן זוג של מכור?

  1. מפגשים פרטניים עם עובדת סוציאלית–פסיכותרפיסטית –  שיחות של בת הזוג עם מטפלת בהן ניתנת לה תמיכה ומקום לכאב ולסבל שלה. בשיחות נכנסים לעולמה של האישה ומזהים את המקור להתנהגות תלויית הייתר שלה ולומדים כיצד ניתן לשנותה.

 

  1. קבוצת תמיכה לבני/בנות זוג של מכורים בשיטת 12 הצעדים  – בת הזוג משולבת בקבוצת תמיכה עם בנות זוג של מכורים המתמודדות עם אותם קשיים. לראשונה בחייה היא לא לבד עם הסוד של ההתמכרות. יש לה עם מי לחלוק את בדידותה וחששותיה, לקבל אמפתיה ועידוד. בקבוצה היא גם לומדת לזהות את דפוסי התלות השיתופית שלה ולרכוש כלים חדשים לשנותם לדפוסי התנהגות בריאים עם המכור ובמערכות יחסים בכלל.

 

  1. הדרכה של בת זוג של מכור שעברה את התהליך בעצמה – מראשית התהליך מלווה האשה  במדריכה שהיא בת זוג של מכור שעברה את התהליך בעצמה ובשל כך מסוגל להתחבר ולהזדהות עימה מהמקום העמוק ביותר עם הקשיים, הרגשות והפחדים. המדריכה נפגשת עם הבת הזוג אחת לשבוע ועומדת עימה גם בקשר יומיומי בהתאם לצורך לשם הכוונה ועידוד.

 

תוצאות הטיפול

הטיפול מביא לשינוי משמעותי בחייה של האשה. השימוש של בן הזוג לא מנהל אותה יותר. היא לומדת להניח לבן הזוג המכור ולעיסוקיו ולהתרכז בחייה בלבד ובכך נהנית מעצמאות ושלווה פנימיים. רמת המודעות האישית והרגשית שלה עולות, והיא יודעת לתעל את תחושותיה הקשות ותגובותיה באופן בריא.

פועל יוצא של שינוי זה מביא לשיפור ניכר במערכות היחסים בינה לבין ילדיה ובן זוגה המכור. פעמים רבות בעקבות השינוי שחל בה, בן הזוג המכור מגיע אף הוא לטיפול.

ומה אם המכור לא מעוניין להגיע לטיפול?

אם המכור מסרב להודות בבעיה ולהגיע לטיפול, האישה לא צריכה להיות ה"קרבן" לכך. ומומלץ מאוד כי תגיע לטיפול ותקבל עזרה ותמיכה בהתמודדויות שלה. תפסיק את התלות השיתופית עם המכור ותרכוש כלים מעשיים לחיים לצד ההתמכרות.

הניסיון המקצועי הוכיח כי טיפול והקניית כלים מעשיים לבת זוג של מכור, משפרת את איכות חייה, מעניקה לה עצמאות וניתוק בריא מהמכור המאפשרות לה חיי שלווה. ופעמים רבות מביאות גם את המכור לעשות שינוי.

 

פרק ד' – טיפול במשפחה

הדרכה זוגית

ההתמכרות שנמשכה זמן רב, הותירה משקעים בין בני הזוג של חוסר אמון, אכזבה, יאוש, בגידה וכד' אותם צריך לעבד יחד בליווי מקצועי כדי שהזוגיות תזרום ותפרח שוב. נוסף לזאת, לעיתים בני הזוג שעברו טיפול מעמיק באופן אינדיווידואלי, נתקלים בקשיי תקשורת חדשים ביניהם עם השפה החדשה שרכשו בטיפול.

הטיפול הזוגי מעניק לבני הזוג טיפול במשקעים ובבעיות מהעבר, ומעניק כלים נכונים ליצירת חיי זוגיות המבוססים על עצמאות וכבוד הדדי.

 

טיפול בילדים החיים בצל ההתמכרות

על אף האהבה והמסירות לילדים, חייהם בצל ההתמכרות אינם פשוטים. במקרים רבים הם חווים אווירה של חוסר יציבות, עליות ומורדות של מצבי רוח, תחושות חרדה ובדידות. הם לעיתים חווים בושה מפני התנהגות ההורה המכור, או האווירה בבית. מציאות קשה זו משפיעה על התנהגותם והמציאות מלמדת כי ילדים אלו הינם בסיכון להיות מכורים בעצמם.

החלמתו של ההורה המכור וטיפול הולם בבת הזוג, משנים באופן משמעותי את האווירה בבית, משפרים את מערכות היחסים במשפחה ומווסתים את הרגשות באופן חיובי, וזוהי למעשה הדרך היעילה ביותר לטפל בילדים ולהבטיח את רווחתם הנפשית.

נוסף לזאת,  ההורים מקבלים הדרכה וכלים שיסייעו בידם למנוע, או להמעיט התנהגות לא רצויה של ילדיהם ובכך לעצור את מעגל ההתמכרות.