בת זוג של מכור

מספר כלים להתמודדות עם החיים לצד המכור.

למרות שההתמחות של מרכז קשרים היא בטיפול במכורים התנהגותיים רב הפניות אלינו מגיעות דווקא מבנות זוג של מכורים.
איך ניתן להסביר את התופעה הזו?
ניתן להגיד כי בת זוגו של המכור סובלת לפחות כמו המכור עצמו אם לא יותר..
במאמר זה נביא מספר דפוסי התנהגות שמאפיינים את רב המכורים, וההתמודדות של בת הזוג עם דפוסים אלה. בהמשך נציע מספר פעולות היכולות להקל על בת הזוג ולשפר את איכות חייה.
דפוסי התנהגות של המכור
1. התנקות רגשית מהסובבים: חלק מההגדרה של התמכרות הוא מחשבות אובססיביות להתנהגות ההתמכרותית. למשל: גבר שמכור למין יהיה עסוק הרבה במחשבות על מין. הוא יתכנן את הפעילות הבאה שלו, יחשוב על הפעילות שהייתה וישקע בפנטזיות מיניות בין פעילות לפעילות. אדם כזה יכול לעשות את כל הפעילויות הרגילות של החיים .לעבוד, לטפל בילדים, לעשות קניות ואפילו להתעלס עם אשתו, אבל הראש שלו יהיה במקום אחר. בת זוג של מכור מרגישה כי היא חיה לבד. דמותו החיצונית של בן הזוג נוכחת בבית, אבל הוא עצמו לא שם. תחושה זו לפעמים גורמת לה ליב עם בן זוגה, להרגיש שמשהו אלה לא בסדר ואפילו לעשות מעשים קיצוניים כדי החזיר את בעלה למציאות כגון: להצטרף לצפייה בפורנו יחד איתו, או לעשות ניתוח להגדלת חזה כי היא חושבת שזה מה שירצה אותו.
**כשבן הזוג מתנתק רגשית תלונות, נדנוד, כעסים לא עוזרים וגורמים למכור להיות נוכח נפשית אלא מרחיק אותו יותר. ניסיונות של נשים לשנות את גופן על ידי ניתוחים, לא ימנעו מהמכור לפנות לצפייה התמכרותית בפורנו או להליכה לשרותי מין בתשלום הוא לא פונה לפורנו כי היא לא מספיק יפה. כמו כן ניסיונות לעשות מעשים מיניים איתו אותם אין היא רוצה לעשות , מעשים אלה רק יגרמו לאישה להרגיש השפלה וחוסר ערך.

2. מצב כלכלי לא יציב ומתדרדר: הדחף הבלתי נשלט של המכור מביא לעיתים להפסד כלכלי עד כדי מצוקה למשל: מכור להימורים יכול לצבור חובות עד למיליוני שקלים, גבר שלקה בהתמכרות למין יכול להוציא בקלות אלפי שקלים בחודש על שרותי מין למיניהם. אשת המכור במקרים רבים לא נוטלת חלק בניהול כספי הבית ולכן לא שמה לב למצוקה הכלכלית עד שהמערכת הכלכלית קורסת. כאשר מגיעים מכתבים וטלפונים מהבנק או ההוצאה לפועל, אז היא מתחילה להבין שיש בעיה רצינית בבית. יש משפחות שהפסידו את ביתם, את העסק ונשארו ללא קורת גג ומקור פרנסה.
****כדי שהאישה לא תמצא את עצמה בהתמוטטות כלכלית חשוב ביותר לקחת חלק בניהול כלכלת הבית. חשוב שהיא תדע על כל ההכנסות וההוצאות. בעיקר אם בעלה מהמר עליה להבטיח את עתידה הכלכלי בכך שהיא מפרידה את חשבונות הבנק ובמקרים שניתן הדבר, להעביר את בעלות הבית על שמה.

3. הסתרות שקרים וחוסר כנות: לרוב גבר מכור מתבייש בהתנהגותו. הוא עסוק בלהסתיר את המעשים שלו מהסובבים אותו. בעיקר חשוב לו שהמשפחה הקרובה לא תדע על התמכרותו. במקרים רבים לאחר שהאישה מגלה שבעלה מכור היא משתפת פעולה איתו ועוזרת לו להסתיר את התנהגותו בכך שהיא משקרת למשפחה ושומרת סודות. היא נוטה לחוש שעליה להסתיר את הבעיה מעיניהם של קרובים וידידים, להגן על בן זוגה ולהסביר או להצדיק את התנהגותו המבישה. דבר זה מוביל אותה לניתוק מהסביבה החברתית ולהגברת תחושת הבדידות.

*** כל עוד המכור לא "סובל" מההתמכרות שלו יותר ממה שהוא מרוויח ממנה, הוא לא יפסק להשתמש. הסתרת התנהגותו ושמירה על סודותיו מקלה עליו ומאפשרת לו להמשיך להינות ממעשיו ההתמכרותיים. למרות שגילוי הסוד הוא מעש שדורש ומץ רב, בסופו של דבר הוא מקל גם על בת הזוג וגם על המכור. באותה המידה כאשר בת הזוג לוקחת אחריות על תוצאות מעשיו של בן זוגה, היא מעודדת אותו להמשיך להשתמש ללא כל כוונה לעשות זאת.

4. חוסר לקיחת אחריות למעשיו: כתוצאה מהדפוסים הקודמים שהעלנו כאן אנחנו רואים דפוס התנהגות נוסף. יש בנו זוג אשר לוקחות על עצמן את האחריות על תיקון וטיפול במכור. פעמים רבות בת הזוג משקיעה אנרגיה רבה בלנסות לטפל במכור, לתקן אותו ולהציל אותו מהתמכרותו. כאמור לעיל היא זו שתתקשר למרכזי טיפול לחפש עזרה לבעלה המכור. יש מקרים שבת הזוג של מהמר תיקח הלוואה כדי לכסות חובות או תבקש ממשפחתה לכסות חובות של שוק אפור עבורו. יש בנות זוג שמתקשרות לנשים איתן בעליהן נמצאים בקשר ומאיימות עליהן להתנתק.

***במקרים של חובות שהצטברו כתוצאה משימוש בהימורים או מין, אסור לכסות את החוב של המכור. משפחות רבות נהרסו כלכלית מכך שחיסלו חובות של מכורים פעם אחר פעם. אין דרך להכריח בן אדם לעבור טיפול אפשר לעודד אבל המכור צריך לרצות בעצמו להחלים פעמים רבות על איום הקשר אם לא יעשה טיפול יהווה עבורו תמריץ לטפל בעצמו.

 

 

 

המלצתנו היא שהאישה תשקף לו בזמנים שהוא כן מחובר את רגשותיה לבקש ממנו לטפל בעצמו. אם המצב בכל זאת לא משתנה היא צריכה להציב גבול, לקחת אחריות על חייה ולהחליט עד איפה היא מוכנה להמשיך ולסבול את ההתנהלות שלו.
כמו כן אנו ממליצים לבת הזוג של המכור לאפשר לעצמה לקבל עזרה ולבצע פעולות הנ"ל בכך שהיא תפנה בעצמה לטיפול. בטיפול תינתן לבת/בן הזוג תמיכה וכלים לרכישת עצמאות רגשית לחיים שלווים יותר לצד ההתמכרות.