הריקוד העדין בין טיפול ותכנית 12 הצעדים וליווי פסיכיאטרי

מין הוא אחד הכוחות הבסיסיים והראשונים ביותר בטבע

 

לאורך הדורות תרבויות וחברות שונות ניסו להגדיר מה מותר ומה אסור מבחינה מינית.
מתי פעילות מינית הופכת להיות פעילות מינית מוגזמת ולא בריאה? מתי צפייה בפורנוגרפיה היא עניין מקובל בחברה או בעיה הגורמת לפגיעה בכל מעגלי החיים? למשל, מחקרים מראים שככל שהרצון לצפות בפורנו גובר, חלה התדרדרות בחשק המיני עד לדחייה של הפרטנר. באופן פרדוקסלי שימוש מופרז בפורנוגרפיה מחסל את החשק המיני לפרטנרים ממשיים.
איך אנחנו מגדירים התמכרות למין?
באופן כללי ההגדרה שלי להתמכרות מורכבת מ4 תנאים הכרחיים,
1. דחף בלתי נשלט – הרצון להפסיק פעילות מסוימת וחוסר יכולת באמת לעצור. החלטות כמו, מהיום אני יותר לא אוכלת עוגת גבינה ובצהריים אני מוצאת את עצמי אוכלת שוב עוגת גבינה.
2. מחשבות אובססיביות – הפעילות או החומר אליו אני מכורה גורמים לי למחשבות אובססיביות לגביהם. למשל, אם אני מכורה לאוכל, אני חולמת על קינוחים, אני מסתכלת על השעון ושואלת את עצמי מתי אפשר שוב לאכול, אני מדמיינת לי כל מיני דברים טעימים שאני רוצה לאכול ואני מוצאת את עצמי יותר חיה בפנטזיות מאשר חיה במציאות. מכור פעם הגדיר את האובססיה כמחשבות הגרות אצלי בראש ולא משלמות שכר דירה.
3. הפעילות את החומרים שאני צורך, פוגעים בי ובאחרים בחיי. אם אנחנו נמשיך בדוגמאות על אוכל, אז יש אנשים שהאכילה שלהם גורמת לחץ דם גבוה, כולסטרול, סכרת בעיות לב, בקשר לפגיעה באחרים הדוגמא הכי טובה היא המהמר הכפייתי שמכל ההתמכרויות הוא גורם להרס סביבו. אם זה מכירת בית המשפחה וחובות שהאישה צריכה לשאת בעול. ואם זה המכור למין שבוגד באשתו ופוגע בה.
4. צורך בריגוש או רוגע ולפעמים שניהם – המכור צריך את החומר או הפעילות אליהם הוא מכור כדי להרגיע את עצמו נפשית ו/או לגרום לעצמו לריגוש.

אם אנחנו מדברים על התמכרות למין, לגבי דחף בלתי נשלט,אנחנו פוגשים מכורים ומכורות שמאוד רוצים להפסיק את הפעילות המינית הלא מותאמת שלהם ולא מצליחים לעצור. לדוגמא, אישה ששוכבת עם 3 או 4 גברים ביום ללא הגנה וללא אבחון עם מי היא שוכבת, שכל פעם מחדש מבטיחה לעצמה שהיא תפסיק ומוצאת את עצמה שוב בבר אוספת גבר.
בקשר למחשבות אובססיביות המכור למין מתקשה ללכת ברחוב בלי לפנטז על נשים שהוא רואה או לשבת במסעדה בלי להסתכל על המלצרית כאובייקט מיני.
הפגיעה בעצמם או באחרים במכורים למין היא ברורה. גבר המכור לפורנוגרפיה מאבד את המשרה לאחר שהבוס מוצא חומר פורנוגרפי במחשב שלו. האישה המכורה למין נדבקת במחלות מין, נכנסת להריון לא רצוי וגם עלולה לסכן את חייה עם גברים שהיא לא מכירה. כמובן, המכור למין במקרים רבים נדרש להתגרש כתוצאה מבגידה מתמשכת.
בקשר לסעיף של צורך בריגוש ורוגע לפי הניסיון שלנו, מצאנו שיש שני סוגים עיקריים של התמכרות למין. התמכרות לפורנוגרפיה ואוננות, והתמכרות לקשרים מיניים חיים הכוללת קשרים רומנטיים וגם מין בתשלום. כמו יתר ההתמכרויות גם בהתמכרות למין יש כאלה שמחפשים רוגע ( לרוב, מכורים לפורנו ואוננות) ויש את אלה המחפשים ריגוש ( מין חי, נערות ליווי, קשרים רומנטיים )

קשרים רומנטיים, מין חי ונערות ליווי סוג זה של התמכרות מושך את הגבר שאנחנו רגילים לקרוא דון ג'ואן. הוא מחזר אחר נשים, נותן לנשים להרגיש מיוחדות ומאוד פופולארי וכריזמטי. מה שמעניין אותו זה המרדף וההשגה. לרוב, ברגע שהוא שוכב עם אישה פעם אחת הוא מאבד עניין ועובר לאישה הבאה, הוא נהנה מהסכנה, מרגש אותו לחשוב על הסיכון שבן/ת הזוג שלו עלולה לגלות את מה שהוא עושה. פעמים רבות הוא מקיים יחסי מין גם ללא הגנה. הוא אוהב להרשים ולקבל מחמאות ולראות את ההערכה בעיניו של הפרטנר/ית שלו. בין האפיונים של גברים אלה נמצא, ריכוז עצמי מאוד גבוה, אנוכיות, שטחיות ונרקיסיזם

פורנוגרפיה ואוננות לרוב, יותר גברים מכורים לסוג זה של התמכרות אך יש גם נשים המכורות לפורנוגרפיה ואוננות . מצאנו שבאופן גורף, לאנשים אלה יש אפיונים מסוימים משותפים. מכורים לפורנוגרפיה ואוננות מספרים על התנהגות אובססיבית, והם מדברים על רמה גבוהה של חרדה בתפקוד היום יומי, חלק גדול מהם לא מסוגלים ללכת לישון מבלי לאונן. הפורנוגרפיה והאוננות מהווים עבורם מפלט מהאובססיביות והחרדות ונותנים להם רוגע לזמן מה. לאנשים אלה לרוב יש בעיה בקשרים בינאישיים. הם אנשים בודדים מאוד שלא הצליחו לבנות קשרים משמעותיים עם אנשים באופן כללי ובני זוג באופן רומנטי. אם כן יש להם קשרים מיניים חיים, הם בדרך כלל עם זונות הצפייה בפורנו והאוננות מאפשרים לאנשים אלה לחיות בפנטזיות על קשרים אפשריים אבל הפנטזיות אף פעם לא מתממשות.

האם התמכרות למין היא מחלה נפשית הדורשת טיפול פסיכיאטרי?

לפי הניסיון שלנו, , מצאנו שהסוג הראשון של המכורים למין ( יותר מעוניינים במרדף, להשיג את האישה וקשרים רומנטיים) לא מגיב לתרופות פסיכיאטריות. מצאנו שהפרעות האישיות של גברים אלו לא מקבלות מענה דרך תרופה פסיכיאטרית, אלא רק בטיפול ממוקד מטרה ותוכנית של 12 צעדים. המקרים היחידים שמצאנו שטיפול תרופתי כן עוזר לסוג זה של מכורים למין הוא אם המכור הוא עם הפרעת קשב וריכוז, ואז טיפול כגון ריטלין יכול לעזור לייצב את מצבם מבחינת הצורך בריגוש המהווה סוג של תרופה עצמית עבורו.

מצד שני המכורים למין מהסוג השני (פורנוגרפיה ואוננות) נעזרים הרבה מטיפול פסיכיאטרי. לרוב, הפסיכיאטר נותן להם כדורים נגד חרדה (SSRI) העוזרים גם להורדת רמת האובססיביות שלהם. יש אנשים שמאובחנים עם OCD והטיפול במחלה דרך תרופות פסיכיאטריות מאוד עוזר גם בטיפול בהתמכרות מצאנו שלאחר כחודש של טיפול תרופתי פסיכיאטרי יורדת רמת החרדה והאובססיביות ,והמכור מתפנה יותר לעבודה טיפולית וגם מתחבר לתוכנית של 12 הצעדים.

האתגר הכי גדול הדורש עבודה צמודה עם פסיכיאטרים הוא בנוגע למכורים שגם מאובחנים עם אישיות גבולית. כפי שידוע לכם, אין תרופה פסיכיאטרית לאישיות גבולית כמו שיש לסכיזופרניה או מאניה דפרסיה. אבל, תרופות פסיכיאטריות מסוימות עשויות להקל על ה BORDER LINE עם ההצפה הרגשית ועם הפזיזות. מהניסיון שלנו, הצלחנו במקרים רבים לעזור גם לגברים וגם לנשים עם אישיות גבולית להפסיק את השימוש במין כפתרון רגשי אבל אז יש סיכון הרבה יותר גבוה לעליה באובדנות או במחשבות אובדניות. בכמה מקרים כאלה, לאחר שהמטופל נהיה יציב בניקיון שלו ממין ועלו מחשבות אובדניות נאלצנו להעביר אותו לטיפול DBT במקום אחר.

המטרה המרכזית של המטופל היא לחזור לחיים שהיו לו לפני שההתמכרות הכריעה אותו. הצעד הראשון הוא יצירת קשר טלפוני עם היועצים המקצועיים והמנוסים של "מרכז קשרים" שכבר החזירו מאות מטופלים למוטב.