המשך הטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR

מאת :  יוני אלקינס, 2015, MSW

 

מאמר זה סוקר את השלב השביעי והשמיני מתוך שמונת השלבים של טיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR וכן עבודת ההווה (טריגרים) ותבניות עתיד ועימם סיום הטיפול.

 

לקריאת מאמר הרקע לטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR לחץ כאן

 

לקריאת המאמר שסוקר את שני השלבים הראשונים של טיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR לחץ כאן

 

לקריאת המאמר שסוקר את ארבעת השלבים 3-6 של הטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR לחץ כאן

 

השלב השביעי בטיפול בפוסט טרואמה באמצעות שיטת EMDR:

 

סגירת פגישה

שלב זה מתבצע באופן קבוע בסיום כל מפגש. בכל שלב בו נמצאים בטיפול המטפל משקף את ההתקדמות שנעשתה עד כה, ומדגיש כי העיבוד שנעשה ממשיך להתבצע גם לאחר הפגישה ושאם יעלו דברים חדשים או שהמטופל ישים לב לשינויים כלשהם לטובה או לרעה, שיתעד אותם ויביא אותם לפגישה הבאה (אין בכך חובה, אך מומלץ). כמו כן במידה והמטופל מוצף או שחש חוסר נוחות מבצעים תרגילי הרפיה והרגעה שנמצאו כיעילים עוד בשלב ההכנה. המטפל גם מדגיש זמינות טלפונית במידת הצורך אם עולה משהו שקשה למטופל להתמודד עמו ולהמתין עד לפגישה הבאה ובמידת הצורך ניתן יהיה לבצע הרפיה והרגעה גם טלפונית. יחד עם זאת מעודדים המשך תרגול של הכלים להרפיה והרגעה בעבודה עצמית על מנת לבנות את המסוגלות לכך ואת ועצמאיות.

 

 

השלב השמיני בטיפול בפוסט טרואמה באמצעות שיטת EMDR:

 

הערכה מחדש

מתבצעת בכל תחילת מפגש הבא ובכל סיום של עיבוד מלא של אירוע (אם סיימנו שלב 6 ועדיין נותר זמן להמשך עבודה במהלך פגישה זו). במידה ומדובר בתחילת פגישה בודקים איך עבר השבוע למטופל ומה הדברים שעלו או שברצונו לתת עליהם את הדעת. במידה ועולות שאלות תיאורטיות מבצעים חינוך פסיכולוגי (psychoeducation) ובמידה ועולה זיכרון חדש שדורש עיבוד מסמנים אותו כזיכרון הדורש עיבוד להמשך (לאחר סיום מה שכבר התחלנו לעבד). במידה והסתיים עיבוד מלא, עוברים לזיכרון הבא לעיבוד ומתחילים שלב 3 עם אותו זיכרון. יש לציין כי רשימת הזיכרונות לעיבוד נמצאת באינטייק שנערך בשלב 1, ואליו מתווספים זיכרונות או חוויות נוספות על הדרך שעולים בשלבי 8 למיניהם או בכל שלב אחר.

 

 

עבודת הווה ועתיד

לאחר סיום עיבוד זיכרונות העבר, משתמשים באותם שלבים על מנת לעבד את הטריגרים הנוכחיים (שייתכן ועדיין מפריעים על אף שהטראומה בעבר עובדה) כאירועים לכל דבר. לאחר מכן עובדים על תבניות עתיד – כיצד רוצה המטופל להתמודד עם מצבים דומים בעתיד בצורה יותר יעילה ומחזקים תבנית זו אצלו עד שמרגיש מחובר אליה וכבר אינו מוטרד מאירועי עתיד שעלולים לבוא.

 

 

סיום הטיפול

סיום הטיפול מתבצע כאשר כל הזיכרונות עליהם רצה המטופל לעבוד עובדו, ולאחר שנבדקו כל התלונות שהוצגו בתחילת הטיפול ונמצא כי המטופל הגיע ליעדו. במידה וקיימים עדיין דברים שהמטופל רוצה לעבוד עליהם, מאתרים מה הזיכרונות היוצרים את הקושי ומעבדים אותם. במידה והטיפול אכן הגיע לקיצו, מעבירים שאלונים שוב שהועברו בתחילת הטיפול על מנת לוודא כי אכן מצבו של המטופל תקין.