קורונה בצל ההתמכרות או התמכרות בצל הקורונה?

האם לאדם המכור קושי עם עידן הקורונה יותר מהאדם הרגיל?

 

חרדה קיומית

כולנו יודעים שמגפת הקורונה גורמת לרבים חרדה קיומית. בין אם היא חרדה מהמחלה עצמה והסיכוי להיות מאוד חולה ממנה או למות, ובין אם זו חרדה כלכלית כתוצאה מאובדן מקור פרנסה. יש לא מעט אנשים המתמודדים עם שני הדברים גם יחד. האם החרדה הזאת קשה יותר לאדם המכור?

 

חרדה באופן כללי היא סימפטום די נפוץ אצל המכור. הוא חרד לא להצליח, הוא חרד כן להצליח. הוא חרד ממצבים חברתיים שהוא לא מכיר (הכרות עם אדם חדש למשל), הוא חרד להפסיק להשתמש בסם שלו (סם יכול להיות גם אוכל, מין כסף וכו'.), הוא חרד שיתחיל שוב להשתמש. אם נוסיף לאתגרים אלה גם חרדה קיומית, המצב עלול לגרום למכור להתמוטטות נפשית.

ההתמודדות של דוד עם הקורונה

דוד הגיע אלינו למרכז קשרים עם בעיה של התמכרות להימורים. במשך כחצי שנה הוא עשה עבודה מעמיקה והתחיל להרגיש שינויים רבים בחייו, הצליח להפסיק להמר ושיפר בהרבה את הקשר הזוגי שלו עם אשתו. במרץ 2020 הושבתה המדינה ודוד מצא את עצמו בחל"ת יושב בבית ללא עבודה וללא משכורת. אשתו של דוד, אחות במקצועה המשיכה לעבוד כרגיל ואף יותר מזה, ומכיוון שגם הילדים היו בבית דוד היה צריך לטפל בהם, בנוסף, בבת אחת הטיפולים במרכז עברו לזום, הוא הפסיק לפגוש את החברים לקבוצה. דוד חש חרדה גדולה שהלחץ הכלכלי שאליו הוא נכנס יביא אותו שוב לשימוש בהימורים, השהייה בבית העמידה אותו מול היכולת להשתמש בקלות במחשב ולהיכנס לאתרי הימורים. מכיוון שדוד היה מסור לטיפול ולצעדים הוא הצליח להתרגל למפגשים בזום ואפילו הרוויח מזה כי התאפשר לו להצטרף לקבוצות צעדים נוספות ברחבי הארץ המקיימות קבוצה בזום בתקופה קשה זו. חשוב לציין כי למכור הנקי שנמצא בתחזוקה של תכנית 12 הצעדים, כלים להתמודד גם עם חרדה קיומית. יש לו את החברים בתוכנית לצידו , הקבוצות, הספונסר. אבל מגפת הקורונה לקחה חלק מהכלים האלו מהמכור (אפילו אם באופן זמני).

בדידותו של המכור בצל הקורונה

אחד האתגרים הגדולים של עידן הקורונה הוא הבדידות. לתקופה לא קצרה, חלק מהאוכלוסייה בארץ היו (ועדיין הינם) בבידוד או  נמצאים בסגר בבית לבד. למכור, הלבד הוא אסון. כאשר המכור נמצא עם עצמו הוא במצב המסוכן ביותר לחזרה לשימוש. חלק לא קטן של מכורים גרים לבד. הם איבדו קשר עם המשפחה כתוצאה משימוש וחוסר תפקוד והרבה מהם התגרשו. כדי להתמודד עם צל הבדידות, הם הולכים לקבוצות של 12 צעדים AA, NA, SA, וכו'.. ההליכה לקבוצה מחייבת אותם לצאת מהבית ולראות אנשים. הם מתחבקים עם חברי התוכנית ומשתפים בקשיים שלהם. אבל לא בזמן קורונה. לתקופה של כמה חודשים, הקבוצות נסגרו ועברו למפגשים בזום. חל איסור עד היום להתקרב לשני ולא רק שלחבק את החבר אסור גם צריך לשמור על מרחק של שני מטר. האבדן למכור גדול וקשה. אלי, בן 60 נמצא אצלנו במרכז קשרים בטיפול כבר שנה. הוא מכור לפורנו ואוננות הוא התגרש לפני כ5 שנים וגר לבד באשדוד. כתוצאה מהטיפול אצלנו הוא מתחבר לקבוצה של SA באזור מגוריו והפך להיות חבר פעיל בקבוצה ואפילו לקח תפקיד של גזבר, דבר שהעלה את  הערך העצמי שלו. אלי עבר משבר כשהתחילה תקופה הקורונה, כי נאלצו להפסיק את המפגשים הרגישים באזור מגוריו וגם אצלנו במרכז ולעבור למפגשים בזום. הוא מצא את עצמו בדירתו לבד, מול מחשב שהוא כלי לשימוש שלו בפורנו ואוננות. אפילו ילדיו ונכדיו לא יכלו לבקרו כי הוא בקבוצת סיכון עקב גילו. עם כל זה, כתוצאה מהכלים שהוא קיבל הוא מצא את עצמו לומד מהר איך לתפעל את הזום, ופתח קבוצה יומית למכורים מבוגרים שנמצאים בקשר בבוקר ובערב ודואגים לתמוך האחד בשני.

שינוי הרגלי התעסוקה בתקופת הקורונה – ההשפעה על מכורים

חלק גדול מהאוכלוסייה עברה לעבודה בבית. אנחנו מוצאים את עצמנו עם הרבה יותר פנאי. אנחנו לא יושבים בפקקים, לא נוסעים מרחקים. המחשב או הנייד הם החלון שלנו לעולם. זמן פנאי מסכן את המכור. הוא צריך סדר יום קפדני וצפוי כדי לשמור על חיים בריאים. הוא צריך להיות עסוק בנתינה, התנהגות מועילה ותורמת. איך המכור להימורים לפורנו  מחשבים  אלכוהול או אוכל אמור להתמודד עם חיים 24 שעות ביממה מול האובייקט של השימוש שלו? מה הוא אמור לעשות עם כל כך הרבה שעות פנאי?  אם נזכיר שוב את דוד, שהגיע אלינו כמכור להימורים, הוא הבין שהוא חייב למצוא מקור פרנסה זמני והחליט על רעיון מקורי. הוא יצר קשר עם כל השכנים והציע לעשות להם קניות בסופר ומשלוחים. דבר שנתן לו בנוסף למקור הכנסה זמני  ותעסוקה מול שעות הפנאי שהיו לו, גם סיפוק על העזרה שהוא מושיט לאחרים .

אלי, המכור למין, מצא את עצמו עסוק בעזרה למכורים מבוגרים כמוהו שצריכים תמיכה ועזרה בכל מיני תחומים כגון: מציאת מרכולים שמוכנים לבצע משלוחים, מתנדבים שמוכנים לרכוש תרופות  מבתי מקרחת  ולהביא לחברים לביתם.

משבר הקורונה ואוכלוסיית המכורים – מה כדאי לעשות?

מאז עידן קורונה הרבה דברים השתנו. זום הפך להיות חלק אינטגרלי מחיינו. טיפול בזום וקבוצות בזום הפכו להיות הנורמה. כמומחים לטיפול בהתמכרויות, למדנו הרבה מהתקופה הזאת. למדנו לתת למכור את מה שהוא צריך גם כשאין אפשרות לצאת מהבית. היום ניתן לעשות אינטייק בזום, להצטרף לקבוצת צעדים בזום ולהיות מטופל אצלנו למרות שאתה גר רחוק מאוד מהמרכז. נשמח להיות אתכם גם בתקופה הקשה הזו.

 

הכותבת היא  שרון אלקינס מנהלת מרכז קשרים לטיפול בהתמכרות למין ופורנו