בעקבות הסדרה "חזרות" או – איך מזהים התמכרות למין?

הסדרה "חזרות" הציגה את דמותו של עופר המבקר בקבוצת תמיכה למכורים למין.

ייתכן שהיו כאלה שבמהלך הצפייה שאלו את עצמם – איך אפשר לדעת מהו עיסוק בריא במיניות והיכן עובר הגבול בין מצב מאוזן לבין התמכרות למין? אנחנו כאן, לענות על השאלות הבוערות בנוגע להתמכרות למיןאצל גברים ואצל נשים, מפני שהצעד הראשון בהשתחררות מהגורם הממכר, היא הכרה בו.

מי מכור למין?

דמותו של עופר בסדרה "חזרות" היא דמות המאהב הבלתי נלאה. הוא "קופץ ממיטה למיטה" בלי למצוא סיפוק או רגע של מנוחה בהרפתקאות הקשרים הקצרים וה"סטוצים" שהוא מנהל. עופר, הוא כמובן, לא דמות יוצאת דופן בנוף הרווקות והרווקים הישראלי – נשים וגברים רבים מוצאים את עצמם עוסקים ביצירת קשרים על רקע מיני, בצריכת חומרים פורנוגרפיים או באוננות לעיתים קרובות.

ההבדל בין עיסוק בריא להתמכרות הוא לעיתים הבדל דק: אנחנו יכולים לדעת שאנחנו מכורים, כאשר העיסוק בנושא מסויים מפריע לשיגרת החיים שלנו

גברים ונשים שמתמכרים למין מוצאים את עצמם עסוקים בתכנים מיניים, במחשבות על מין ואפילו באוננות לעיתים קרובות: על חשבון שעות העבודה, קשרים חברתיים ומשפחתיים, והיבטים אחרים של החיים. העיסוק במיניות גורר שקרים והסתרות. לעיתים קשה להפסיק, לקחת צעד אחורה ולעצור התנהגות מינים כאשר היא אינה הולמת או גורמת אי נוחות למי שנמצא איתכם. לעיתים אתם מקבלים משוב מבן או בת הזוג או ממי שמכירים אתכם לעומק וקרובים אליכם – ההתנהגות המינית שלכם מופרזת, יש קושי עם היבטים מסויימים במיניות שלכם או שאתם פוגעים ברגשותיהם של הקרובים לכם. לעיתים אתם בעצמכם מקבלים החלטה ביניכם לבין עצמכם, לשנות היבטים של המיניות שלכם.

כל אלה עלולים להיות סימנים שידליקו "נורות אזהרה" בנוגע להתמכרות למין.

התפקיד של קרובי משפחה וחברים טובים בהתמודדות עם התמכרות למין

אומרים שאדם מתקשה לבחון את הגיבנת של עצמו הצומחת מעל גבו, וזה נכון במקרים רבים של הפרעות בהתנהגות, כמו למשל במקרים של התמכרויות מיניות.

ניסיון רב שנים בטיפול בהתמכרויות מגלה כי לקבוצה הקרובה אל המכורים תפקיד חשוב, גם באיתור הבעיה ובהפניית תשומת הלב לעצם הקיום של התנהגות חריגה או מוגזמת; וגם בתמיכה במהלך הטיפול בבעיה והשחרור מההתנהגות ההתמכרותית.

אחד ההמלצות המשמעותיות שניתן לתת למי שסובלים מהתמכרויות, בכל תחום בכלל ובפרט מהתמכרות למין, היא להקשיב למסרים המגיעים מהסביבה הקרובה. לעיתים, אנחנו מתקשים לנתח באופן ריאלי את השינויים בהתנהגות או בצרכים שלנו. הקבוצה הקרובה של חברים ובני משפחה עשויים לשים לב לשינוי בהתנהגות או להתנהגות מופרזת הרבה לפנינו, והם לא יחפשו תירוצים להתנהגות (בדרך כלל) אלא ינסו להציף את הקושי שהם מזהים בה. על כן, חשוב לקחת ברצינות משובים מאנשים שאתם סומכים עליהם בנוגע להתנהגות אובססיבית בהקשר של מיניות או לעיסוק מוגזם במיניות. משוב קצר וענייני, ביקורת או שיחה חברית עשויים להוות עבורכם דלת שנפתחת, שתאפשר לכם לשוב לחיי שיגרה נורמטיביים ומספקים.

מה קורה כשעולה החשד להתמכרות למין?

אם אתם מזהים בעצמכם עיסוק אובססיבי במיניות; אם אתם רוכשים תכנים בעלי אופי מיני או חושבים על מין לעיתים קרובות מידי לאורך היום; אם קיבלתם משוב מקבוצת האנשים הקרובה אליכם והיקרה לליבכם שמשהו מרגיש לא מאוזן לחלוטין בהתנהגות המינית שלכם לאחרונה – אתם חייב לפנות למרכז סיוע מוכר לטיפול בהתמכרויות. חשוב לדעת! התמודדות לא נכונה עם התמכרויות היא לעיתים לא יעילה ואף גורמת למשברים ואובדן אמון והבטחון העצמי.. ליווי מקצועי, קבוצות תמיכה וחומרים שיסייעו לכם להבין ולהתמודד עם ההתמכרות, יאפשרו שפע של כלים ואפשרויות להחזיר את השליטה לידיים שלכם.

הכותבת היא מנהלת מרכז קשרים לטיפול בהתמכרויות – שרון אלקינס