כבר לא צריך לצאת מהבית כדי לרדת לרחוב

הקורונה הביאה אנשים רבים להתמודדויות רבות וקשות. שעות העבודה פחתו, השכר ירד – ויש לנו הרבה יותר זמן פנוי. מה עושים במקרה כזה? מסתבר שאפשר להפוך לכוכבי פורנו, מהפרטיות של ביתך. למי זה טוב? לאף אחד – אז בואו נקרא לילד בשמו.

המעבר החד בין אישה נורמטיבית לכוכבת פורנו

אנחנו יכולים להעלות אינספור שאלות מוסריות בנושא החשיפה ברשת וקבלת תשלום עבור שירותי מין (גם אם הם לא כוללים ממש קיום יחסי מין) , אבל כל זה לא יעזור אלא אם כן נשים בישראל וברחבי העולם יתעוררו ויראו לאיזו מלכודת דבש הן נופלות. בעוד הרוב המכריע של נשים לא יסכימו להשתתף בסרט פורנו, להגיע לדירה מרושתת שתכני הסטרימינג שלה נמכרים באתרי סקס או להפיץ תמונות עירום של עצמן בלי שליטה. באתרים פופולאריים מסוימים, זה הפך נורמטיבי. נשים "מן השורה" נגררות לעיתים אל מציאות שבה הן הופכות כוכבות פורנו, בתשלום מלא. אימהות לילדים, נשים בזוגיות ונשים קרייריסטיות שבמציאות אחרת היו יכולות לעשות חייל בניהול עסקים בתחומים נורמטיביים יותר, מוצאות את עצמן לא פחות מאשר מספקות שירותי מין בתשלום, באתרים פופולאריים מסויימים.

מה קורה עם אתרים מסויימים בזמן האחרון?

המבנה המקוון של הרשת החברתית אונליפאנס הוא לא רחוק מזה של טיק טוק מבחינת אופן השימוש בו, רק שהתכנים המפורסמים ברשת הם זמינים לצפייה עבור מנויים בלבד. באופן תיאורטי, אין כמובן הגבלה על סוג ואיכות התכנים המועלים לרשת החברתית, ממש כמו בכל רשת חברתית אחרת. אבל במהלך הזמן, הפכה רשת חברתית מסויימת כאילו באיזו מין הסכמה חברתית שקטה, לרשת שיש בה בעיקר תכנים פורנוגרפיים ומיניים, של אנשים, ובעיקר נשים מן השורה.
נשים ש"גילו" אתרים שקוראים לעצמם רשת חברתית, "משתעשעות" מול המצלמה ומספקות תכנים מיניים ברמות שונות. ללקוחות משלמים שלהן בלבד. כך, חלק מהן מייצרות עוד אפיק הכנסה משמעותי, אולם לא מדובר בסרטוני פורנו באפיקים המקובלים. זה אולי נשמע רך יותר ופחות בעייתי מבחינה מוסרית. רק שבשורה התחתונה, זה בדיוק אותו הדבר.

נשים וגברים לוקחים אחריות על צריכת תכנים פורנוגרפיים

בשל העובדה שיש אתרים שלא מזוהים בהתחלה בדיוק כאתר פורנו – גברים ונשים רבים מוצאים את עצמם פועלים, כצרכני תכנים או כספקים שלהם, ולא מרגישים שזו בעייה ערכית. כך, מזיקה הרשת החברתית לקהילה פעמיים: פעם אחת באספקת תוכן פורנוגרפי במסווה של תכנים "מן השורה", ובפעם השנייה בגרירה של קהל משתמשים חדש להתנהגות שלא היו בוחרים במצבים רגילים. מן הראוי שכל אחד מאיתנו יעשה בדק בית בנוגע לגבולות שלו, ויתאים את הפעילות ברשת החברתית לאותן המגבלות שלפיהן אנחנו מנהלים את חיינו באופן כללי.

הכותבת היא שרון אלקינס, מייסדת ומנהלת מרכז קשרים לטיפול בהתמכרויות.