התמכרות לכסף – הצד האפל של מבצעי נובמבר

נובמבר מעבר לפינה, ורבים מסביב לעולם כבר מכינים את כרטיס האשראי שלהם: חגיגות השופינג, המבצעים וימי הרכישות במחירים נמוכים במיוחד מייד מתחילים, תוכלו למצוא גם באתרים ישראלים וגם באתרים בין לאומיים דילים כותרות צועקות עם מבצעים מפתים.

יש מי שמחכים עם רכישות מתוכננות למבצעי נובמבר, יש מי שמתפתים ומחליפים את כל המלתחה של הילדים אבל שומרים על עצמם פחות או יותר בתקציב – ויש את מי שלא מנהלים את הרכישות שלהם, הם מכורים לקניות ומבצעים רכישות ללא שליטה ולעיתים גם ללא סיבה.

מי שסובלים מהתמכרות התנהגותית לבזבוז כסף הם בעלי מאפיינים דומים לאלה הסובלים מהתמכרות להימורים. עבורם, נובמבר על שלל המבצעים הצבעוניים, המיילים המזמינים וההנחות הגדולות – מציג אתגר גדול.

התמכרות להימורים, התמכרות לכסף

תרבות ה"אסקפיזם", מאפשרת לנו למשל לעסוק בשופינג כדי להסיח את הדעת מאתגרים או קשיי היום יום, או אולי מאפשרת סוג של בילוי כבריחה מהשגרה. חשוב לדעת, שיש מי שמפתחים התנהגויות התמכרותיות מסביב לשימוש בכסף, רכישות והימורים.
זו התמכרות ממשפחת ההתמכרויות ההתנהגותיות, שהיא בעלת מורכבות ייחודית, מפני שבניגוד להתמכרות לאלכוהול, לסמים או לחומרים פסיכו אקטיביים אחרים – בהתמכרות התנהגותית קשה להפסיק את השימוש: המתמודדים חייבים ללמוד ולסגל עקרונות שימוש בריאים על מנת להשתחרר מההתמכרות, והם מתמודדים עם הפוטנציאל "לאבד שליטה".

התמכרות להימורים היא ביטוי מוכר של התמכרות לכסף: המהמרים רואים בבירור את האפשרות לזכות בסכומי עתק של כספים אולם בפועל הם מבזבזים ומבזבזים ולעיתים קרובות מאבדים רכוש יקר וסכומי כסף גדולים. גם התמכרות לשופינג, רכישות ללא שליטה או צידוק – היא ביטוי של התמכרות לכסף.

המפתח לטיפול בהתנהגות התמכרותי: חיבורים

מחקרים מראים שהתנהגויות התמכרותיות מתפתחות לעיתים קרובות על רקע תחושת בדידות, ניתוק או אי הבנה של העולם את הצרכים האישיים של המתמודד. חיבורים, תמיכה וליווי מקצועי לצד עקרונות ברורים שיתוו את הדרך לשליטה מההתמכרות, הם מפתחות להצלחה בתהליך השחרור מההתמכרות.

אתם לא חייבים לעבור את זה לבד. בין אם אתם עצמכם סובלים מהתמכרות למין או מהתמכרות לבזבוז כספים ושופינג או בין אם מישהו בסביבה הקרובה שלכם מבזבז כספים בלי הכרה – פנו לקבל עזרה, וסללו דרך החוצה מההתנהגות ההתמכרותית. נשמח להציע דרך של חיבורים, לשחרור מההתמכרות לבזבוזים, להימורים, ולחוסר שליטה בהתנהלות כלכלית.