תהליך ההתמכרות למין באינטרנט

התמכרות למין באינטרנט (כמו התמכרויות אחרות) אינה נובעת מהצורך העז של המכור או המכורה דווקא בסרטון פורנו או צ'אט מיני במיוחד עם X או Y. הסיפוק והגירוי המיני שהמכור מוצא ברשת מקנים לו תחושות חיוביות של ריגוש, תשוקה, שליטה ועוד, אשר מסתירות בעיות ותחושות שליליות שמצויות במרחב הממשי, זה שאינו וירטואלי. השימוש באינטרנט מתחיל כפתרון אך הופך אט אט לבעיה בפני עצמה. איך מתרחש התהליך?

צריכה של מין דרך האינטרנט אינה תופעה יוצאת דופן ונשים וגברים בכל העולם משתמשים באינטרנט כדי לגרות את עצמם לקראת מפגש מיני עם בני זוג או כדי להגיע לסיפוק מיני מול המסך. הבעיה מתחילה כאשר ההרגל הופך להתמכרות ומה שמתחיל כפעילות נעימה, משחררת ומרגשת, הופך לתלות שפוגעת בכל תחומי החיים.

מהתרגשות חיובית לאיבוד שליטה

החוקרת קימברלי ס. יאנג מתארת במאמרה Internet Sex Addiction : Risk Factors, Stages of Development, and Treatment מ-2008 את תהליך ההתמכרות למין באינטרנט. המנגנון מתחיל בדרך כלל מהתרגשות גדולה מגילוי עניין חדש ברשת. ייתכן ולפני כן המכור או המכורה לא היו פעילים באינטרנט כלל וזהו חידוש עצום. אכן, השפע הרב והמסחרר שהאינטרנט מציע, יכולים בקלות ליצור התרגשות גדולה אצל כל אחד. בשלב הבא המכור, שכבר מרגיש יותר בנח בפעילות החדשה שמצא, מתחיל להשתעשע ולהתנסות איתה ובוחן חדרי צ'אט מיניים ופנטזיות מיניות שאין להן ביטוי בחיים שמחוץ למרחב הווירטואלי. האנונימיות של הרשת מעניקה חופש עצום להיות אדם אחר לגמרי ולהתנסות בתחושות ובחוויות חדשות לחלוטין.

איבוד שליטה

בשלב השלישי, המכור כבר אינו שולט בתחביב, אלא התחביב (ולמעשה, ההתמכרות) – שולטים בו. המכור מבטיח לעצמו, למשל, שבסוף השבוע הקרוב ימנע ממין אינטרנטי, אך נשבר. לרוב לאחר שלא עמד בהבטחתו לעצמו, המכור יחוש ריקנות וחרטה ושוב יבטיח לעצמו להימנע מההרגל, אך כאשר הוא יחוש מצוקה נפשית כלשהי (שאינה קשורה למין באינטרנט) –יישבר פעם נוספת. בשלב זה הצריכה של "הסם" גוברת והמינון עולה. מכאן מתפתחת אובססיביות שמונעת מהמכור לנהל את חייו כפי שהיו לפני כן. הוא מפתח תלות בגלישה עד כדי פגיעה בשעות העבודה והשינה ובזמן הבילוי עם המשפחה והחברים. בשלב הבא והאחרון במנגנון, המכור חש מצוקה וחוסר אונים בשל אי היכולת שלו לשלוט בעצמו, הפגיעה ביקרים לו ולעתים אפילו איבוד מקום העבודה. ההתמכרות מחזיקה במכור ואינה משחררת, והוא חש שאין לו עוד שליטה על חייו. זהו מעגל שקשה לצאת ממנו ללא עזרה חיצונית של אנשים שאיכפת להם מהמכור ויודעים שהוא יכול לצאת מההתמכרות ולהשיב את חייו למסלול בו היו.